WIND WISPELTURIG BIJ START WORLD CUP MIAMI

Eerste krachtmeting voor TeamNL

MIAMI- De eerste dag bij de World Cup in Miami kregen de zeilers te maken met een lichte en zeer onstabiele wind. Na enige tijd van uitstel vertrokken de zeilers richting race course met zo’n 7 tot 11 knopen wind. Genoeg om enkele races uit te kunnen varen, maar met schommelende resultaten voor de zeilers en windsurfers van TeamNL Zeilen.

470-zeilsters Afrodite Zegers & Lobke Berkhout begonnen aan hun eerste gezamenlijke World Cup met twee top 10 resultaten (10e en 8e plaats – 8e overall) en geven aan tevreden te zijn met hun eerste racedag. Berkhout vertelt: “We hadden een prima eerste dag. We komen steeds meer in ons spel en beginnen elkaar steeds beter aan te voelen. 2 keer top 10 op een lastige ‘licht-weer’ dag als vandaag is best oke, ook al had er nog meer in gezeten. Het wedstrijdveld is op volle sterkte en de omstandigheden zijn lastig. We moeten dus echt aan de bak. Vooral ook omdat we hier met gehuurd materiaal varen en de snelheid niet echt top is.”

Krachtmeting
Deze eerste World Cup van de twee dames, die pas sinds eind 2018 samen in de boot stapten, wordt beschouwd als krachtmeting om op verder te kunnen bouwen: “We hebben geen tijd te verliezen. Deze krachtmeting geeft gelijk aan waar we staan en waar nu al onze sterktes en zwaktes liggen. Een mooie uitgangspositie voor de komende periode. De sfeer is top en de motivatie is hoog. Dat is een geweldige omgeving om keihard te werken komende tijd!”
Lastige dag
Lilian de Geus startte aan de World Cup om weer in het wedstrijdritme te komen nadat zij een tijd wat minder uren op de RS:X heeft gemaakt. Maar op de eerste dag van de World Cup kreeg de windsurfster met tegenslag te maken en bevindt ze zich door een startfout onderaan het klassement, op de 35e plek: “Helaas was het niet zo’n beste dag. Ik had een zwarte vlag (diskwalificatie van de 1e race ivm een te vroege start, red.), dus helaas wordt dat dus al mijn aftrekresultaat voor de komende week. Daarna hebben we ook niet meer kunnen starten omdat de wind te onstabiel was”.
Na deze wat mindere eerste dag kijkt De Geus uit naar de komende dagen: “De vloot in Miami is erg sterk en mijn grootste concurrenten zijn er bijna allemaal. Miami is altijd wel een van mijn favoriete World Cups om te varen. Lekker warm en leuke, lastige wind!”
Foutjes
Voor Marit Bouwmeester werden er vooraf geen grote resultaatdoelen gekoppeld aan de World Cup. Zij focust zich in Miami op het uitproberen van verschillende strategieën in wedstrijdverband. Haar eerste en enige race van de dag finisht ze als 42e. Niet het resultaat waar Bouwmeester op had gehoopt, maar ook niets om over in paniek te raken: “We kunnen nog geen conclusies trekken na 1 race. Deze race had ik best goede acties, maar maakte ik 2 foutjes en die werden ontzettend duur betaald. Maar dat kan gebeuren. Geen stress!“, aldus Bouwmeester.
Zesde plek
Odile van Aanholt & Marieke Jongens in de 49erFX beginnen hun World Cup sterk. Ze finishten hun enige race van de dag als 6e. “We hadden een prima race”, vertelt het duo. “Consistent gevaren en een goede start voor het evenement. Het is moeilijk varen in Miami, dus we proberen geen hoge scores op ons blaadje te krijgen. Iedereen heeft hard getraind deze winter, dus er is genoeg uitdaging!”
Ook de Nederlandse mannen in de 49er laten op dag 1 al zien goed mee te komen in het seniorenveld. Bart Lambriex en Pim van Vugt finishten hun 3 races van de dag als 2e, 21e en 11e en staan daarmee op de 5e plek overall.
De races gaan verder op woensdag 30 januari om 10.30u (lokale tijd Miami), 16.30u Nederlandse tijd. De vloten die op dinsdag niet alle geplande races hebben gevaren, zullen proberen een extra race te varen op woensdag, behalve de RS:X-mannen en vrouwen.

Voor meer informatie over de World Cup en voor de resultaten van de wedstrijden, kijk je op:

MIami MIami