WACHTEN OP WIND IN MIAMI met video

Op tweede dag van de World Cup

MIAMI-De Nederlandse topzeilers en windsurfers hebben tijdens hun tweede dag van de World Cup in Miami het grootste deel van hun wedstrijddag wachtend doorgebracht. Het was wachten op goede wind, maar de juiste omstandigheden waren maar heel even te zien.

De 49erFX-vloot, met de Nederlandse Van Aanholt & Jongens, maakte daar gretig gebruik van en voer 3 wedstrijden. De andere Nederlandse zeilers hadden minder geluk en kwamen toe aan niet meer dan 1 wedstrijd. Het 49erFX-duo Odile van Aanholt en Marieke Jongens voeren hun races van dag 2 met wisselend succes. Ze kwamen hun wedstrijden als 7e, 26e en 13e over de finishlijn en nemen daarmee de 8e plaats overall in.

Van Aanholt en Jongens vertellen: “Het was een moeilijke dag, waarop we veel geleerd hebben. De lichte wind maakte het ons niet gemakkelijk. Het veld lag heel dicht bij elkaar en iedere bootlengte scheelde je zo 5 plekken.” De komende dagen lijkt er wat meer wind te gaan waaien langs de kust van Miami. Iets waar de Nederlandse zeilers niet vies van zijn: “We hebben nog meer dan de helft van de races te gaan dus we hebben zin om lekker te varen en het ziet het ernaar uit dat we weer een keer de benen mogen strekken!”
 De mannen in de 49er mochten op hun tweede racedag voor slechts 1 race het water op. Het Nederlandse duo Bart Lambriex en Pim van Vugt kwam deze race als 17e over de finishlijn. Zij zakken hiermee van de 5e naar de 8e plek overall.
Tweede diskwalificatie
RS:X-windsurfster Lilian de Geus had op dag 1 al te maken met tegenslag. Diezelfde tegenslag herhaalde zich ook de tweede wedstrijddag van de World Cup. Net als een dag eerder vertrok ze te vroeg van de startlijn, wat haar een diskwalificatie achter haar naam opleverde. Hierdoor heeft De Geus haar positie onderaan het klassement niet kunnen verbeteren en staat de windsurfster na twee racedagen op de 41e plek in het klassement. “Ik lag weer binnen de minuut over de lijn”, vertelt de Geus na haar race. “We gaan nu gauw uitzoeken of we erachter kunnen komen waarom mijn tijd niet goed stond”.
Bouwmeester naar 16e plek
In de Laser Radial slaagde het race comité erin wederom 1 race te laten varen. Marit Bouwmeester finishte deze race als 16e en klimt van een 42e plek naar de 26e plek in het overall klassement. De zeilster liet voorafgaand aan de World Cup weten de week te zien als een goede kans om nieuwe tactieken en strategieën uit te proberen en niet te focussen op het resultaat, maar hoopt zoals altijd wel bij de top van het klassement te eindigen.
Geen races voor 470-dames
In de 470-klasse, waarin Afrodite Zegers en Lobke Berkhout momenteel hun eerste World Cup samen varen, werden door het gebrek aan wind geen races gevaren. Op donderdag zal dan ook weer geprobeerd worden zo veel mogelijk races in te halen.

Voor meer informatie over de World Cup en voor de resultaten van de wedstrijden, kijk je op: World Cup Miami (https://miami.ussailing.org/)

Fotocredits: World Sailing / Sailing Energy / Jesus Renedo

190130_jr_wcse_155741_8719 190130_jr_wcse_155741_8719