EERSTE DUTCH WOODEN BOAT FESTIVAL

Podium voor nieuwe generatie bouwers

DEN HELDER- Liefhebbers van houten boten doen er goed aan om het eerste weekeinde van juli vrij te houden. Dan wordt in Den Helder op de voormalige rijkswerf Willemsoord het eerste Dutch Wooden Boat Festival gehouden.

’’Omdat er nog niet eerder een HoutenBotenFestival in Nederland is georganiseerd, werd het wel eens tijd om dat te doen,’’ aldus ininiatiefnemer en organisator Bert van Baar. ’’Samen vieren we het feit dat er sinds de eerste boot, die natuurlijk van hout was, er nog steeds met veel plezier houten schepen gebouwd en gebruikt worden. De oudste boot, ooit teruggevonden, de boot van Pesse, is ongeveer 10.000 jaar geleden gemaakt. En al die eeuwen daarna zijn er gelukkig nog steeds houten boot bouwers die daar hun vak van hebben gemaakt. Zowel traditioneel als modern; maar wel altijd van hout. Daarom willen wij alle houten boot bouwers- en liefhebbers in t zonnetje zetten!’’

Podium

’’Ook willen we een podium bieden aan een nieuwe generatie bootbouwers bijvoorbeeld HMC-studenten bootbouw. Ook hun stagebedrijven, de bootbouwers verdienen een plek; zonder hen was deze opleiding niet mogelijk geweest.
Het is dit jaar 25 jaar geleden dat deze afstudeerrichting aan het Hout & Meubilerings College Amsterdam werd opgezet. Zelf is dit College net 90 jaar geworden! Deze studenten zijn het aanstormende talent die ook, liefst met hun boot, een plek op dit festival verdienen.

Wat kun je verwachten op dit eerste HoutenBotenFestival? Natuurlijk veel houten boten, zowel in het water als op de wal. Activiteiten, presentaties en markten rond het thema HoutenBoot. Het Festival start op vrijdag 5 juli 10 uur en eindigt op zondag 7 juli rond 17 uur. Het vindt plaats tegelijk met het jaarlijkse botterweekend.

Kijk voor het evenement op Dutch Wooden Boat festival (http://www.dutchwoodenboatfestival.nl)

DU6A2652 DU6A2652