MIAMI STELT NL-ZEILERS OP DE PROEF

Op derde dag van de World Sailing Cup

MIAMI- De zeilers van TeamNL Zeilen hebben niet bepaald hun makkelijkste week in Miami. Uitdagende omstandigheden zetten de zeilers tijdens de eerste World Cup van 2019 op scherp, maar zorgen er ook voor dat zelfs de kleinste foutjes direct hard af worden gestraft.

Het duo Afrodite Zegers & Lobke Berkhout stond, na hun tweede wedstrijddag waarop de dames niet in actie konden komen, weer te popelen om in actie te komen op dag 3. En dat was te merken. De dames gingen hun dag goed van start en finishten hun eerste race van de dag als 4e.
Zegers vertelt: “We hadden een goede dag op het water en waren scherp. We hadden te maken met wisselende omstandigheden en veel winddraaiingen. Dat gaf ons ook veel kansen om verder te komen en te winnen van de vloot. We worden met de dag beter in onze samenwerking.”

Diskwalificatie
Toch kregen de dames, naast een 4 ook een UFD (diskwalificatie) achter hun naam. Het tweetal was te vroeg over de startlijn verschenen: “Tijdens het manoeuvreren waren we te vroeg over de lijn, en dan krijg je natuurlijk een diskwalificatie. Maar dat kan gebeuren en daarom zijn we ook hier: grenzen opzoeken en kijken hoe we de dingen moeten doen en hoe we moeten communiceren. We stellen elke dag nieuwe doelen en genieten extreem van het racen!”
Zegers & Berkhout bevinden zich na 3 wedstrijddagen op de 6e plaats overall.
De Geus klimt
RS:X-windsurfster Lilian de Geus begon haar eerste twee dagen van het evenement met tegenslagen. Door verkeerde timing van haar starts kreeg ze twee kwalificaties achter haar naam op het scorebord en bungelde ze onderaan het klassement. De derde racedag van de World Cup werden er drie races gevaren door de RS:X-damesvloot, die De Geus als 11e, 14e en 11e finishte. Daarmee klimt de regerend Wereldkampioene RS:X-windsurfen van de 41e naar de 23e plek in het klassement.
“Dat ging gelukkig wat beter vandaag!”, vertelt De Geus. ”Helaas weer minder goede starts, maar met redelijke goede tactiek heb ik wel nog flink wat naar voren kunnen varen.”
De Geus stond voorafgaand van de World Cup een poos minder op het water, in tegenstelling tot haar concurrentie. “Wij hebben bewust gekozen voor een andere opbouw van het seizoen, dus ik merk hier wel dat ik het raceritme en de uren op het water mis. Maar daarom is het nu juist super lekker om er hier weer in te kunnen komen.”
Bouwmeester zakt
Laser Radial-zeilster Marit Bouwmeester kon na twee dagen weinig racen (slechts 1 race per dag) eindelijk weer de 3 geplande races varen. Een racedag met wisselende resultaten voor de Friezin. De eerste en laatste race finishte ze respectievelijk als 26e en als 4e, maar tijdens de tweede race krijgt ook Bouwmeester een BFD (diskwalficiatie) op haar scorebord bijgeschreven. Met een totaal van 88 punten staat Bouwmeester na drie wedstrijddagen op de 25e plek in het klassement.
Van Aanholt & Jongens naar 6e plaats
De Nederlandse 49erFX-zeilsters Odile van Aanholt en Marieke Jongens kenden een mooie dag. Ze kwamen hun races als 12e en 6e over de finishlijn en klimmen daardoor weer twee plekken, van de 8e naar de 6e plaats overall.
De 49er-heren Bart Lambriex en Pim van Vugt kwamen 4 races op rij in actie. Deze races finishten ze als 13e, 33e, 10e en 26e, wat het duo een aantal plaatsen doet zakken, van de 8e naar de 12e plek. De mannen zullen vrijdag alles op alles zetten om op zaterdag de medalrace te kunnen varen.

Voor de 49er, 49erFX en RS:X worden alleen op vrijdag nog wedstrijden uit de opening series gevaren. Zij varen op zaterdag de medalrace.
De 470 en de Laser varen t/m zaterdag hun opening series. Voor hen staat de medalrace voor zondag op de planning.

Voor meer informatie over de World Cup en voor de resultaten van de wedstrijden, kijk je op: https://miami.ussailing.org/

unnamed unnamed