NOMINEER BESTE DOUBLEHANDED & SOLOZEILERS

ROTTERDAM- De Noordzee Club reikt op zondag 17 maart bij de Rotterdamsche Zeilvereeniging (RZV) de Shorthanded Awards uit. Het doel van de Shorthanded Awards is het belonen van de prestaties van duo en solo bemande jachten op wedstrijdzeilgebied.

De Noordzee Club gaat deze uitreiking in de toekomst combineren met de Dag van het Wedstrijdzeilen, waar aansluitend de jaarprijzen worden uitgereikt. Omdat de Shorthanded Awards voor 2018 nog uitgereikt moeten worden, gebeurt dit nu eenmalig op een aparte datum. Op zondag 17 maart combineert de Noordzee Club de uitreiking met een lezing van een bekende zeiler.

De awards
Er zijn twee awards te verdelen, de “Doublehanded Award”, gaat naar de Nederlandse boot/persoon/eigenaar/team die een bijzondere prestatie of prestaties heeft geleverd in het Doublehanded circuit. De Henk Bezemer Trofee, eerder bekend als de Solo Challenge Award, wordt uitgereikt voor de meest bijzondere solo prestatie. Deze laatste trofee is vernoemd naar de, in 2016 overleden, oud jury-voorzitter van de Shorthanded Awards en nestor van de Nederlandse zeiljournalistiek.

Kandidaten die in aanmerking komen voor een van beide awards hebben in ieder geval als duo of solo meegedaan aan een nationale of internationale wedstrijd. Een internationaal deelnemersveld van enige allure is hierin vereist. Daarnaast is ook het behaalde resultaat van belang, podiumplaatsen hebben een hogere kans in aanmerking te komen. Tenslotte weegt de publiciteit die de deelnemer zelf heeft gegenereerd om de zeilsport te promoten mee.
Nomineren
Tot en met 10 maart is het mogelijk kandidaten te nomineren (https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfkj1JIcvLwATwrwJp89NZi9rbyQx6x27I8PIPaXJgbdI3rHQ/viewform)  voor de beide awards. Na 10 maart kiest de jury drie nominaties per Award, hieruit wordt op 17 maart vervolgens de winnaar gekozen. De zogenaamde eerste longlist is in het leven geroepen om zeilers zelf meer invloed te geven op kandidaatstelling dan bij andere prijzen in de zeilsport gebruikelijk is. De jury bestaat uit Sander Bakker (voorzitter), Hans Bouscholte, Christa ten Brinke en Erik van Vuuren.

Meer informatie over de Shorthanded Awards: http://www.noordzeeclub.nl/shorthanded-awards

Solo Award Solo Award