DOEK VALT VOOR SURFSTER DE GEUS IN MIAMI

Van Aanholt & Jongens en Lambriex & Van Vugt naar medalrace

MIAMI- Op dag 4 van de World Sailing World Cup in Miami draait het voor de Nederlandse zeilers in de 49er, de 49erFX en de RS:X om het behalen van een top tien positie en daarmee een plek in de medalrace van zaterdag. Voor regerende Wereldkampioene in de RS:X, Lilian de Geus, zit een medalrace er niet meer in en eindigt de World Cup in Miami een dag te vroeg.

De Nederlandse 49erFX-dames Odile van Aanholt en Marieke Jongens kennen een sterke week in Miami. Onder zeer wisselende omstandigheden wisten zij hun hoofd boven water te houden en een reeks neer te zetten die ze een plek in de de medalrace opleverde. Op dag 4 finishte het duo hun races als 10e, 30e en 9e en eindigde de opening series daarmee op de 7e plaats overall, met 90 punten. Een medaille zit er echter niet meer in voor het Nederlandse duo. Hiervoor is het puntenverschil met de huidige top 3 te groot.

Tevreden
Een tevreden Van Aanholt vertelt: “De basis zit er goed in en we maken flinke stappen hier op het gebied van starten, speed en communicatie. Morgen gaan we vooral proberen veel plezier te hebben in de medalrace. Maar we zijn ook heel trots op Bart en Pim, die als jong team nu ook de wereldtop binnen klimmen in de super competitieve mannen-klasse!”
Daarmee doelt van Aanholt op het jonge duo Bart Lambriex en Pim van Vugt in de 49er, die ook na 4 dagen racen een top tien plek wisten te bemachtigen. Het is voor het eerst dat de mannen de medalrace binnen het seniorenveld behalen. Zij sloten hun opening series af met een 9e plaats. Een behoorlijke mijlpaal!
Het duo vertelt: “Dit is onze eerste World Cup en vooraf stelden we dat we wel zouden zien waar we uiteindelijk terecht zouden komen. We zijn vooral nog bezig met het proces om die aansluiting met de top te vinden. Dit is dus een hele mooie opsteker, want hier willen we uiteindelijk heen, maar we weten ook dat dit pas het begin is. Maar morgen gaan we in ieder geval wat moois meemaken. Het is voor het eerst dat er een 49er-team in de medalrace staat van een World Cup. Dat is wel echt gaaf!”
Wake up call
Voor windsurfster Lilian de Geus verloopt de week wat minder soepel, maar zoals De Geus voorafgaand op de World Cup al aangaf: “We zijn in Miami om weer in het wedstrijdritme te komen”. Het resultaat is deze week minder belangrijk voor De Geus. Op haar 4e wedstrijddag finishte de regerend wereldkampioene haar wedstrijden als 17e, 4e en 20e en mist hierdoor, met een 17e plek overall, de medalrace van zaterdag.

“Het zit erop. Geen medalrace voor mij”, vertelt De Geus na haar races. “Het was een goede wake up call deze week. Heel leerzaam. We hebben gemerkt dat wij echt weer uren op de plank moeten maken. Richting de spelen van Tokio was het voor mij belangrijk om na de kwalificatie (in september) een goede break te hebben. Volgende week vertrek ik naar Nieuw Zeeland waar het echte werk gaat beginnen.”
Aan de bak
Het 470-duo Afrodite Zegers en Lobke Berkhout kent een goede week. Het duo gaf voorafgaand aan de World Cup aan niet te veel op het resultaat te willen focussen, maar vooral met het proces aan de slag te gaan. Maar op beide zaken lijken de dames goed op dreef, hoewel het duo op hun vierde racedag met wat tegenslag te maken kreeg. Hun eerste race van de dag finishte het tweetal als 7e, maar de tweede race pakte minder goed uit en finishten de dames als 23e, waardoor ze een 11e plaats in het klassement innemen.
Zegers vertelt na de races: “Onze eerste race ging vandaag super goed, maar de tweede race pakte minder goed uit. Al met al hebben we een hele goede serie gevaren, maar helaas, door de UFD (diskwalificatie, red.) van gisteren hebben we nu al 2 aftrekresultaten gevaren.”
Op zaterdag zullen de dames moeten knokken voor een plek in de medalrace. “Nog 3 races, we gaan ervoor. De punten liggen dicht op elkaar en ons doel is nog steeds top tien. We willen die medalrace varen!“
Moeizame World Cup
Voor Laser Radial-zeilster Marit Bouwmeester is Miami een week om te leren en te experimenteren. De focus ligt niet op de resultaten, maar toch vallen die resultaten haar na 4 dagen racen wel wat tegen. Zij voegt op vrijdag een 34, 23 en een 13 aan haar scorebord toe, wat haar doet stijgen naar de 21e plek. Bouwmeester vertelt: “Het mag duidelijk zijn dat we niet de resultaten halen die we zouden willen. Veel van de technieken gaan heel goed, maar we hebben nog even wat tijd nodig om de ‘race skills’ weer aan te slingeren. Iedere dag is beter dan de vorige, ook al laten de resultaten dat niet zien. Ik verwacht dat we morgen weer hoger niveau leveren en dan zullen de resultaten daar ook naar zijn.”

De medalrace voor de 49erFX staat op zaterdag 2 februari om 12.10u op de planning (18.10 Nederlandse tijd) en de 49er medalrace om 12.50u (18.50u Nederlandse tijd). De live stream van de medalraces kun je zien op Watersport-TV.

WORLD CUO WORLD CUO