DUTCH WOODEN BOAT FESTIVAL ONDER ZEIL

Begin juli op Oude Rijkswerf Willemsoord in Den Helder

DEN HELDER- Voor niet kan wachten op Sail Amsterdam 2020 hebben we goed nieuws. In Den Helder wordt van 5 tot en met 7 juli het eerste Houten Boten festival gehouden, vol nautische elementen.

De Nederlandse versie van het Wooden Boat festival vindt plaats op de voormalige rijkswerf Willemsoord. Daar wordt drie dagen lang stil gestaan bij het feit dat er in de loop der tijd minimaal 10.000 houten boten in ons land zijn gebouwd, waarvan een groot aantal nog vaart. Het oudste ooit gevonden bootje ligt in het Drents Museum in Assen!

Botterweekend

Het festival wordt gelijk met het Botterweekend gehouden, waarbij veel botters in de haven zullen liggen voor o.a. een wedstrijd op vrijdag. Daarnaast liggen er ook standaard ruim tien houten schepen in de haven. Van een houten mijnenveger HMS. Hoogeveen, de driemaster Earl of Pembroke, tot een Deense visserman Sparto en, als ze gewoon op schema ligt: het Helderse vlaggenschip de Tres Hombres. Ook wat kleinere boten liggen her en der verspreid. Zo is er een strandreddingsboot Barend van Spreekens en de NR 14 van de KNZHRM, een Thames Wherrie van hoge leeftijd en wat marine sloepen. Binnen in de werkplaats liggen  nog wat boten in aanbouw van De Bootbouwschool. De hoeveelheid houten schepen zal voor een geweldig schouwspel zorgen.

ABBA

Een ander tentoonstelling die georganiseerd gaat worden is de bekende ABBA, de Amateur BootBouw Award, een door het Engelse Watercraft Magazine bedachte wedstrijd. Hiervoor kun je je opgeven als je een eigen (houten) boot hebt gebouwd. Uit de ingezonden boten wordt door een vakkundige jury een winnaar gekozen. De eerste prijs is natuurlijk: Eeuwige Roem en een kus van de juffrouw.
De eerste oud-winnaar van een paar jaar geleden heeft zich opnieuw gemeld om met zijn nieuwe boot te komen: een prachtige motorsloep! Ook staan er al wat andere deelnemers in de startbokken: Zij maken hun boot nog af.
De eerste varende deelnemers aan het festival hebben zich al aangemeld en anderen denken daar nu over na. Ook enkele bedrijven hebben dat gedaan.

Aanmelden

Wil je met je eigen houten boot naar dit gratis evenement komen? Meld je aan via de site of stuur een mail naar debootbouwschool@gmail.com.

Watersport-TV is mediapartner van het Dutch Wooden Boat Festival

Wooden 2 Wooden 2