DRAAIT AMERICA'S CUP INITIATIEF DUTCHSAIL UIT OP 1 APRIL GRAP?

Simeon Tienpont houdt slag om de arm

SCHEVENINGEN- Draait het ambitieuze initiatief van Simeon Tienpont en zijn Dutchsail om met een Nederlands team mee te gaan doen aan de eerstvolgende America’s Cup uit op een 1 april grap, of gaat het toch lukken om het startkapitaal bij elkaar te brengen?

Komende maandag weten we meer. Dan is een belangrijke deadline. Dutchsail moet dan kunnen aantonen het benodigde startkapitaal op tafel te hebben. Tienpont is optimistisch, maar houdt tegelijkertijd een slag om de arm. In een interview met NRC zegt hij: „Dit moet gewoon gaan lukken. En zo niet, dan zijn we er in elk geval ruim op tijd bij voor de volgende America’s Cup.”
Simeon is sinds vorig jaar bezig met zijn America’s Cup droom. Met een kleine groep vertrouwelingen  werkt hij aan een eigen campagne. Hij wist zijn plannen lange tijd voor de ’buitenwereld’ stil te houden. In november j.l. brengt Watersport-TV als eerste het nieuws naar buiten dat de KNZ&RV uit Muiden en KR&ZV ‘De Maas’ uit Rotterdam zich bij de Royal New Zealand Yacht Squadron hebben gemeld als uitdager voor de 36ste America’s Cup met een syndicaat onder leiding van schipper Simeon.

Uitgelekt
Het is wereldnieuws ineens. Wellicht iets eerder uitgelekt dan Tienpont had gehoopt.  “Nú is de kans voor Nederland om voor het eerst in de historie een Nederlandse uitdager op het water te krijgen,” aldus de zeiler in een persverklaring.
De weken na dit bijzondere zeilnieuws blijft het weer stil rondom Dutchsail en blijkt Tienpont vooral druk met het zoeken naar partijen die hem willen helpen om zijn America’s Cup droom te kunnen realiseren. In zaaltjes in het land spreekt hij voor selectieve gezelschappen en moeten de echte zeilliefhebbers gissen naar hoe het verder gaat. Het stilzwijgen is opmerkelijk, want volgens de initiatiefnemers is deelname aan de America’s Cup een nationale aangelegenheid. Een prachtkans voor de Nederlandse water(zeil)sport.
Het duurt tot januari voordat Dutchsail van zich laat horen. De Nederlandse sportmedia wordt uitgenodigd voor de opening van de Teambase in Scheveningen. De persbijeenkomst blijkt bij de buren: in het Topzeilcentrum van het Watersportverbond. Natuurlijk wil iedereen weten hoeveel de deelname aan de AC gaat kosten en hoe Tienpont het geld (geschat 100 miljoen euro) bij elkaar denkt te krijgen. Alsof hij de Doldrums wil vermijden, weet Simeon juist deze vragen handig te omzeilen. De pers verlaat, zonder overigens binnen te zijn geweest in de nieuwe Teambase, met vooral ontbeantwoorde vragen Scheveningen.

Niet welkom
Twee weken geleden ontvangt Watersport-TV een uitnodiging van de Noordzee Club voor de uitreiking van de Short handed Awards. In de uitnodiging staat dat Simeon Tienpont een lezing zal geven, maar dat media hier niet welkom is. We checken dit nog even bij de PR-dame van de Noordzee Club die vertelt dat dit een voorwaarde is van team Tienpont. Een kleine week na de bewuste bijeenkomst stuurt de PR-dame een persbericht waarin tussen de regels door valt te lezen dat het voor Tienpont nog spannend zal worden om voor 1 april het benodigde startkapitaal bij elkaar te brengen. Er blijkt nog geen hoofdsponsor. Een groot deel is al gefinancierd door zogenaamde founding fathers. Zo valt te lezen. Een belangrijk deel van de funding wil het Nederlandse team bij particulieren halen. Wie wil kan gedurende 24 maanden 100 euro per maand sponsoren (https://www.dutchsail.com/certificaat). Hiervoor is draagvlak nodig en dat ontbreekt nog. De AC spreekt in ons land niet tot de verbeelding. Tienpont gelooft dat dit pas komt als er ook een Nederlands team zal gaan meedoen. Maar zal zelf het voortouw moeten nemen om het enthousiame aan te wakkeren. Dat ontstaat niet in gesloten achterkamertjes.

AMERICA'S CUP NL.jpg 4 AMERICA'S CUP NL.jpg 4
AMERICA'S CUP NL.jpg 2 AMERICA'S CUP NL.jpg 2