DRUK OP DUTCHSAIL NEEMT TOE

Ontwikkelingen America's Cup project laatste dagen in stroomversnelling

SCHEVENINGEN- De druk op het team van stichting DutchSail om de financiering rond te krijgen voor de deelname aan de 36ste America’s Cup neemt met de dag toe. Ontwikkelingen zijn de laatste dagen in een stroomversnelling gekomen, nu het moment van de waarheid nadert.

Eelco Blok, general manager DutchSail: “We zijn in november met achterstand begonnen. We zijn met een geweldige inhaalrace bezig. Het wordt ongelooflijk spannend of we de financiering rond krijgen. De deadlines zijn moordend maar we willen niet opgeven omdat er nog kansen liggen. We gunnen ons nog enkele weken”. Initiatiefnemer Simeon Tienpont stelt dat op de planning voor de bouw van de boot en het samenstellen van het team de meeste druk staat: “We moeten nu echt op korte termijn aan de slag met de boot en het team; langer uitstellen kan eenvoudigweg niet. We moeten het water op.”

De America’s Cup wordt gezien als het eerste internationale sportevenement ter wereld en kent zijn oorsprong in 1851, destijds georganiseerd door The Royal Yacht Squadron in Engeland met een race rond het eiland Wight ten zuiden van Engeland. De cup draagt de naam van het eerste winnende jacht, America. De America’s Cup heeft altijd gewerkt als kraamkamer voor innovatie in de wedstrijdzeilsport, en meer dan voorheen trekken deze innovaties nu ook de maritieme industrie.

Voor het eerst in de 167 jarige geschiedenis van ‘The Ald Mug’, heeft een Nederlands syndicaat van initiatiefnemer van Simeon Tienpont onder de naam DutchSail ingeschreven bij de winnaar van de vorige editie, The Royal New Zealand Yacht Squadron. Vanuit Auckland wordt daarom in maart 2021 de finale van de 36ste editie verzeild. De kiwi’s heeft als verdediger het ontwerp van de AC75 getekend. Kenmerkend in het ontwerp is dat het een monohull is van 23 meter, met een zogeheten canting foil, waarmee de boot op een enkele draagvleugel over het water vliegt met snelheden die oplopen tot 80 km/u.

AMERICA'S CUP NL.jpg 2 AMERICA'S CUP NL.jpg 2
AMERICA'S CUP NL AMERICA'S CUP NL