24 UURS ZEILRACE VERGROOT COMPETITIE-ELEMENT IN TOCHT-KLASSE

Inschrijving voor 55ste editie geopend

MEDEMBLIK- De 55ste Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace krijgt dit jaar een groter competitie-element in de Tocht-klasse, dankzij de opdeling in vijf klassen met elk drie prijzen. Bij een jubileum hoort een feestelijke viering. Die kan op zaterdag 24 augustus 2019 een uur eerder beginnen dan voorgaande jaren.

De start vanuit dertien havens langs het Marker- en IJsselmeer begint namelijk een half uur eerder met kleinere pauzes tussen de verschillende startgroepen. Sinds maandag 1 april kunnen deelnemers zich via de nieuwe inschrijfmodule aanmelden voor de Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace, die op vrijdagavond 23 augustus 2019 van start gaat.

Het jaarlijkse spel met de rakkenkaart, de mijlen, het weer en de voorspellingen begint dit keer om 18.30 uur in plaats van 19.00 uur. “Daarnaast hebben we de tijden tussen de starts teruggebracht van 15 naar 10 minuten. Zo zullen de boten een uur eerder in Medemblik finishen en kunnen de zeilers langer van het feest genieten”, aldus Klaas Jan Kroon, voorzitter van het Kustzeilers 24 Uurs Zeilcomité. Hij laat tevens weten dat Urk als startplaats komt te vervallen.

Evenwichtigere kansen
Vanaf dit jaar wordt de Tocht-klasse opgesplitst in vijf klassen op basis van de lengtewaterlijn. In elke categorie zijn drie prijzen te verdienen. “Wij denken daardoor een leukere competitie in de tocht te creëren met een evenwichtigere verdelding van podiumkansen”, licht Kroon de wijziging toe. Voorheen ontvingen vijftien tochtdeelnemers een prijs op basis van de beste prestatie, gebaseerd op de lengtewaterlijn. Kroon: “In de praktijk hadden de grote, lichtere boten voordeel. Het is daarentegen interessanter om je met vergelijkbare boten te kunnen meten. Dat zegt echt iets van je prestatie.”
ORC 3 en 4 samengevoegd
In de wedstrijdklassen vindt eveneens een verandering plaats. Kroon: “We voegen ORC 3 en 4 samen op basis van de GPH-handicapberekening. Dit doen we op advies van de Noordzee Club. Binnen de GPH zijn de grenzen zodanig gekozen dat er vier klassen zijn. Alleen is de ORC 4-vloot zo klein, dat de competitie aantrekkelijker is als die samengaat met de ORC 3.”
Bespaar 110 euro
Sinds maandag 1 april kunnen teams zich weer inschrijven. Dat kan met de nieuwe inschrijfmodule op de website www.24uurszeilrace.nl. Alle deelnemers die tevens direct lid worden van de Nederlandsche Vereeniging van Kustzeilers profiteren van 25% korting op het inschrijfgeld, 50 euro korting op het lidmaatschap en betalen geen entree kosten. Dat betekent een voordeel van 110 euro.
Over Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace
De Nederlandsche Vereeniging van Kustzeilers organiseert voor de 55ste keer de Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace. De combinatie van navigatiekunst, zeilen, de gezelligheid en overleven maakt het evenement nog altijd geliefd bij jachtzeilers. Het deelnemersveld bestaat uit toer- en wedstrijdklassen. Alle teams moeten in een etmaal zoveel mogelijk zeemijlen afleggen. Ze mogen de vastgestelde rakken op het IJsselmeer, Markermeer, de Waddenzee en de Noordzee slechts twee keer zeilen, dus navigatie is essentieel. Naast zeewaardigheid en uithoudingsvermogen van de gehele bemanning, zijn een goede interpretatie van het weer, het vaargebied en de stromingen belangrijke factoren voor het eindresultaat.

Deelname aan de Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace is mogelijk in de ORC Club volbemand en doublehanded, Ronde- en Platbodemjachten, VKSJ (klassieke) jachten, PolyClassic jachten, zeegaande multihulls alsmede in niet-gemeten kajuitzeiljachten. Het overgrote deel van de vloot doet mee aan de tocht. De rest verdeelt zich over de diverse wedstrijdklassen.

De Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace wordt mede mogelijk gemaakt door de volgende organisaties: Gemeente Medemblik, Stadshavens Medemblik en Stichting Jachthaven Medemblik.

Fotografie en video Watersport-TV

DU6A7878 DU6A7878