SURFERS TEAMNL KLAAR VOOR STRIJD EUROPESE TITEL + video

PALMA DE MALLORCA- Na een enerverende week voor de zeilers van TeamNL tijdens de Prinses Sofia Cup op Mallorca, staat het volgende evenement alweer op het punt van beginnen: het EK RS:X-windsurfen.

Foto Ocean Images

Lilian de Geus, Kiran Badloe en Dorian van Rijsselberghe zijn naar Palma de Mallorca gekomen om te strijden om de Europese titel.  “Afgelopen periode heb ik in Nieuw-Zeeland getraind. Samen met China hebben we de voorbereiding gedaan op het komende wedstrijdseizoen. We hebben weer veel uren gemaakt en dat had ik ook wel echt nodig. Ik denk dat ik bij het EK in Palma weer goed mee kan doen in de top. Omdat we hier al heel vaak en veel gevaren hebben, kennen we de plek goed. Dat helpt. Ik hoop dat ik genoeg vaaruren heb gemaakt waardoor ik gewoon fit aan de start van dit EK kan verschijnen en bij de top 3 kan eindigen,“ vertelt Lilian.

In vorm richting EK
De Nederlandse RS:X-mannen, Dorian van Rijsselberghe en Kiran Badloe, hebben eveneens een goede wintertraining achter de rug en gebruiken het EK om zich te meten aan de overige wereldtoppers.
Badloe: “We hebben een drukke, maar goede winter gehad. We hebben ons perfect voor kunnen bereiden op dit EK. Dit is het eerste event dat we dit jaar weer gaan doen en we hebben genoeg uren gemaakt om hier goed voor de dag te kunnen komen. Het is geen piek-event voor ons, we noemen het een mini-piek. Onze piek ligt dit jaar bij het WK, maar we willen hier wel gewoon laten zien wat we kunnen. Deze week is iedereen er weer. We weten niet goed waar onze concurrentie staat, maar we zijn zeker in vorm en zullen niet voor de rest onder doen. Dus het zou best wel eens spannend kunnen worden. Ik wil het liefst gewoon op het podium staan, op het hoogste plekje en we gaan er alles aan doen om dat te realiseren.”

Voorkant veld
Van Rijsselberghe hoopt eveneens aan de voorkant van het veld te kunnen eindigen: “Na Tokio (World Cup Enoshima, september 2018, red.) ben ik vooral lekker thuis geweest. Daar heb ik gefocust op cardio en gewichten in de gym en heb ik een mooie basis gelegd voor deze winter. Daarna heb ik nog een goede trainingsperiode gehad in Nieuw-Zeeland met Kir en Aaron.”
Van Rijsselberghe, die begin het jaar voor de tweede keer vader werd, kreeg deze winter te maken met wat taaie momenten: “Er zijn deze winter een hoop dingen gaande, niet alleen in het windsurfen, maar vooral ook thuis. Af en toe zit er wel een mindere dag tussen.” Volgens Van Rijsselberghe is dit nog geen reden tot zandzakken voor de deur: “Het hoort erbij. We zijn nu lekker aan het varen en het gaat allemaal goed. Ook thuis, en dat is wel een van de grootste factoren die blijven spelen. Als daar alles onder controle is, kan ik het hier ook allemaal onder controle hebben.”
En met nog 1 dag te gaan tot de start van het EK weet van Rijsselberghe de knop dan ook goed om te zetten: “Palma wordt voor ons weer de eerste wedstrijd van het jaar. Ik kijk er naar uit en voel me goed. Het is wel nog de opbouw van het jaar natuurlijk, maar als ik gewoon netjes de baan rondkom dan moet ik wel ergens aan de voorkant van het veld kunnen eindigen.”
Van dinsdag 9 t/m vrijdag 12 april varen de windsurfers 3 races per dag. Op zaterdag 13 april varen de 10 beste mannen en vrouwen de afsluitende medalrace.

Voor meer info en uitslagen, kijk je op: http://www.rsxclass.org/europeans2019

Surfen Surfen