HOUTEN BOTEN FESTIVAL VAN START MET HELDERSE BOTTERRACE

Voorbereidingen in volle gang

DEN HELDER - Door initiatiefnemer Bert van Baar van de Bootbouwschool wordt dit jaar van vrijdag 5 tot en met zondag 7 juli in samenwerking met Jet Sluik, van de Traditionele Schepen Beurs, het eerste Dutch Wooden Boat Festival (Nederlandse Houten Boot Festival) gehouden. Als locatie is gekozen voor Museumhaven Willemsoord op het Oude Rijkswerfcomplex Willemsoord in Den Helder.

Het eerste Dutch Wooden Boat Festival gaat op vrijdag van start met de jaarlijkse Helderse Botterrace  op het Marsdiep. Een waar spektakel dat door de Stichting Helderse Botters wordt georganiseerd. Daarnaast wordt het weekend nog feestelijker door de toevoeging van de Jutterhavendagen die op de zaterdag en zondag worden georganiseerd door Willemsoord BV en de op het complex gevestigde musea, ondernemers en de vele horeca-gelegenheden.

Veel te zien
Gedurende het festival zijn niet alleen boten in het water, maar ook op de kades en in de verschillende loodsen te vinden. Te zien in de haven zijn onder andere diverse botters, waaronder de HD2 en RD28 uit Den Helder, de zeillogger James Haylett, de driemastbark Earl of Pembroke, de zeilende handelsvaarders Tres Hombres en Nordlys, de mijnenveger Hoogeveen, de Deense postboot Leprechaun, een Thames Wherry, een Noorse Oselver Fearing, alsmede in dok 1 het stoomschroefschip Bonaire en in de Medemblikker-loods o.a. de experimentele Windvinder.

Aangemeld
 Ondertussen hebben zich al diverse bouwers van houten boten voor deelname aan het festival aangemeld. Op het programma staan onder meer presentaties van het HMC uit Amsterdam, waar 25 jaar geleden de afstudeerrichting Jachtbouw is opgezet. Er weer aan Amateur BootBouw Award: de ’ABBA 2019’. En vinden er demonstraties houtbuigen, beslagsmeden, zeilmaken en schiemannen plaats. Bezoekende schepen wordt na aanmelding via de mail een gratis ligplaats in de museumhaven aangeboden.
Jet Sluik voegt hieraan toe: ”Het Dutch Wooden Boat Festival sluit naadloos aan bij onze wens om de traditionele scheepsbouw in stand te houden. Persoonlijk zet ik mij er dan ook graag voor in om ook in de zomer in Den Helder een evenement voor liefhebbers van mooie schepen neer te zetten.”
Een boot verloot!

Houten boten bouwen en gebruiken is iets dat al 10.000 jaar gebeurd. Onlangs is Bert bij een project betrokken geraakt in Costa Rica dat hij graag wil steunen. Daarom wordt er een mahonie Whitehall roei/zeilbootje van 4,2 m verloot. Het is bouwnummer 100 van de Bootbouwschool. Ze is nog ongeschilderd maar verder wel compleet met roer, vlonders en zwaard. Haar fotootje staat hierboven.
Er worden 100 loten verkocht van €25 en de verloting is op zondag de 7e juli op het Festival.
De eerste loten zijn al gekocht dus wees er snel bij! Bijna de hele opbrengst gaat naar een groep ecologische vissers in Costa Pajaros, Costa Rica, die daarmee gereedschap kunnen aanschaffen voor de zelfbouw van hun eigen zeilende vissersbootje. Het hout krijgen ze van sailcargo.org in ruil voorr wat vis!
Meedoen aan de verloting? Mail je naam en adresgegevens naar Bert van Baar en het aantal loten dat je wenst te ontvangen.

Boot bij opbod

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gaat er ook een houten boot tegen opbod/per inschrijving worden verkocht! Met hetzelfde doel om bovenstaande vissers te helpen aan gereedschap. Het gaat om de Sharpie 12 NED 92 uit 1934, nog steeds in wedstrijduitvoering met vele extra’s; deze wordt gratis ter beschikking gesteld!

Kijk voor meer informatie over het festival op

Wood Wood
Wood 2 Wood 2