SUCCESVOLLE DAG VOOR 49ERFX ZEILSTERS BIJ WORLD CUP GENUA

Van Aanholt & Jongens winnen 3 keer op rij

GENUA (ITA) - Na 2 dagen zonder wind bij de World Cup in Genua, waar de Nederlandse 49erFX dames hun trials om het Olympische ticket varen, mochten de zeilsters op donderdag (tegen alle weersverwachtingen in) toch het water op. En dat liet het Nederlandse duo Odile van Aanholt en Marieke Jongens zich geen twee keer zeggen. Het tweetal finishte alle races van de dag als 1e, waardoor de dames in één klap hun elfde plek verruilden voor een 1e plek in het overall klassement (met slecht 8 punten op de teller).

Annemiek Bekkering en Annette Duetz voeren ook geen verkeerde dag. Zij kwamen hun races als 3e, 6e en 6e over de finishlijn en staan, na in totaal 5 races, op de 9e plek overall met 21 punten.

Na twee dagen tevergeefs wachten op wind, wist het duo Van Aanholt & Jongens wel raad met de opgespaarde energie en voer drie ijzersterke wedstrijden. De drie “paaltjes” en hun voorlopige eerste plek overall stemmen het duo optimistisch: “We hebben een hele mooie dag gehad. Eindelijk iets meer wind waardoor we 3 wedstrijden hebben kunnen varen. Morgen hopelijk nog meer races! We hebben er zin in. Ons plan en strategie voor de komende dagen? Vooral proberen ervan te genieten!”

Het duo Bekkering & Duetz kijkt met een dubbel gevoel terug op de wedstrijddag: “De afgelopen dagen hebben we helaas geen wind gehad en veel moeten wachten, dus het is super fijn dat we 3 races hebben gevaren vandaag. De races gingen oké, maar we kunnen beter. En dat gaan we morgen doen! De wind lijkt voor morgen weer anders te zijn dan vandaag. We hopen dat we dan nog 3 of 4 wedstrijden kunnen varen in de gold fleet.”

De Nederlandse Willemijn Offerman en Cecile Janmaat staan momenteel op de 18e plek overall en Dewi Couvert & Tess Wilschut op de 36e plek. Op vrijdag worden de 49erFX vloten opgesplitst in een zilver- en goldfleet. Het laatstgenoemde duo heeft zich niet weten te plaatsen voor de gold fleet en vaart vanaf vrijdag verder in de silver fleet. De andere 3 damesteams gaan verder in gold.

Voor meer info over de World Cup in Genua, kijk je op: https://www.wcsgenova.com/

actie actie