ZOMERSE EASTER REGATTA LOOSDRECHT

Ideale omstandigheden

LOOSDRECHT- Van alle 63 Easter Regatta’s, die de KWVL (Koninklijke Watersport-Vereeniging ‘Loosdrecht)’ tot nu toe gehouden heeft is de versie van dit jaar zeker één van de mooiste.

Zaterdag 20 april verschenen 150 deelnemers aan de start verdeeld over de klassen FD, Star, Finn, Solo, Contender, Laser Standaard, Laser Radial en Laser 4.7. Zowel de deelnemers als de organisatie moesten even geduld hebben. De wind liet het de eerste uren afweten. Maar rond 13.00 kon er met een wind van 6 knopen gestart worden. De wind bouwde gedurende de middag mooi op tot 7 – 8 knopen. Wel waren er winddraaiingen oplopend tot 70 graden. Maar doordat de deelnemers zeer gedisciplineerd startten, verliep het verloop van de wedstrijden vlekkeloos. Het bleek mogelijk zaterdag om 4 wedstrijden te zeilen. Voor zondag, Eerste Paasdag, waren de windvooruitzichten minder gunstig. Maar de dag bleek een reprise van de dag ervoor. Het duurde even voor de wind doorkwam, maar toen was het wederom ideaal zeilweer. Ook zondag konden 4 wedstrijden gevaren worden terwijl de deelnemers op tijd aan de wal terug waren.

Maandag Tweede Paasdag was er meer wind dan de dagen ervoor. Maar de wind was veel wispelturiger. Veel “windshifts” stelden zowel de wedstrijdleiding als de deelnemers voor wat problemen. De twee races van maandag maakte de geplande 10 wedstrijden compleet.

Het was een schitterend gezicht om dit grote veld te zien strijden, over de twee uitgezette banen. Het was een tijd geleden dat de Stars op Loosdrecht in wedstrijden te zien waren. Deze supersnelle klasse werd met overmacht gewonnen door Karel van Hellemond. Bij de Contenders was Jacqueline Rüfenacht niet voor niets vanuit Zwitserland naar Loosdrecht gekomen. Zij was iedereen de baas met een zeer constant gevaren serie wedstrijden. In het eindklassement bleef zij René Heynen nipt voor.

De FD’s en de Finnen streden om het traditionele Paasei. Bij de Finnen ging Eric Bakker met ruime voorsprong dit jaar met het Paasei naar huis. Bij de FD ’s was de strijd om de eerste plaats de tweede dag al beslist. Klaas Tilstra en Pieter Zandstra konden na zondag niet meer ingehaald worden. De twee laatste wedstrijden hebben zij niet meer gevaren.

Uitslagen (top 3)

Ties Wijbinga

Houwe Reesink

Sjors van der Pol