VOORZICHTIGHEID TROEF BIJ START NOORDZEE KAMPIOENSCHAP

Klimaat speelt zeilers parten

NIEUWPOORT- De eerste twee races van het Noordzeekampioenschap zouden dit weekend gevaren worden voor IRC en CR gemeten zeiljachten. Maar de zware noordenwind, de hevige golfslag en de lage lucht- en watertemperatuur dwongen de organisatoren van de plaatselijke Watersportkring van de Luchtmacht (WSKLUM) en de Koninklijke Yacht Club Nieuwpoort (KYCN) tot voorzichtigheid. Zaterdag werd de ‘Jonnart’ afgeblazen.

Zondag was er voldoende tijd voor minimaal één reeks door de profiteren van het lage tij, waardoor de wind iets af was genomen. Zestien van de meer dan twintig verwachte boten gingen de nog steeds onstuimige zee op. Door gebruik te maken van de bestaande betonning slaagde de organisatie erin een up en down parcours uit te leggen. Jan Gabriel van de Ragazza (IRC1): “We hobbelden vlot tegen de wind en de golven in met twintig knopen wind. Door de juiste keuzes lagen we redelijk snel aan de kop. Op de baan naar de benedenwindse boei kregen we een bui over ons heen. Bij ons ging de windmeter naar 30 knopen, sommigen anderen hebben 35 knopen gezien. Dit verklaart het uitvallen van de CR gemeten boten. En jammer genoeg is de mast op de RTazz naar beneden gekomen is. De onfortuinlijke boot is snel en veilig naar de haven gebracht,” aldus Gabriel, niet alleen winnaar van de dag in de IRC 1 categorie, maar ook nog voorzitter van de organisatie.
Het Open Noordzee Kampioenschap is een samengestelde reeks van 13 zeilwedstrijden op zee voor kajuitjachten met de CR en de IRC meetformule. Twaalf races worden op de Noordzee gevaren, 1 op de Beneden Zeeschelde. De watersportverenigingen van Nieuwpoort, Oostende, Zeebrugge en Antwerpen, plus Ramsgate (UK), Breskens en Terneuzen (Nederland) ontvangen de races afwisselend. De organisatie is in handen van het Open Noordzee Kampioenschap, powered by Wind en Watersport Vlaanderen. In 2018 namen 86 kajuitzeiljachten aan het kampioenschap deel.
De volgende wedstrijd is de Dover Strait race – Oostende - Ramsgate (UK) met start op donderdag 30 mei. Zaterdag 1 juni start de Dover Strait - Ramsgate – Oostende. Het gaat druk worden in de RNSYC jachthaven in het Montgomerydok.

Fotografie Batur : http://www.batur.be/

Persinfo van organisatie