KITEBOARD FOILING TIJDENS MEDEMBLIK REGATTA

Nieuwe olympische sport in Parijs 2024

MEDEMBLIK- Zaterdag 25 mei wordt het druk op het water van Medemblik. Naast de medal races en de Tulpenrace komen ook de Kitefoil surfers naar de Medemblik Regatta om wedstrijden te varen.

Het kitesurfen is een nieuwe olympische sport op de Spelen in Parijs 2024 staat deze discipline voor het eerst op het programma. In Nederland is de voorbereiding hierop in volle gang, een reden voor het Watersportverbond deze sport te implementeren op de Medemblik Regatta.

In Nederland kennen we de Kitefoil Cup Holland, een serie wedstrijden op verschillende spots in Nederland. Medemblik is geen onderdeel van deze serie, wel is de opzet van de wedstrijd hetzelfde en is er dezelfde wedstrijdleider, Alex Hoeve. Sander de Kok is een van de kartrekkers van de Kitefoil Cup Holland, hij kijkt uit naar de wedstrijden in Medemblik. “Het is super fijn dat we hier onder leiding van Alex gaan varen, dat is een hele goede voor onze sport. De Kitefoil Cup Holland heeft al een goede samenwerking met het Watersportverbond, ieder weekend worden er bijvoorbeeld trainingen opgezet voor de jeugd. Dat we nu ook bij de Medemblik Regatta worden toegevoegd is alleen maar goed voor onze sport.”

Brede groep kitefoilracers
Mede dankzij de jeugdtrainingen en de Kitefoil Cup Holland, is er een brede groep kitefoilracers in Nederland ontstaan. De leeftijden variëren van 12 tot 50 jaar en er vaart altijd een grote groep freerideracers mee. Die groep vaart normaal geen wedstrijden, maar vinden het daarom juist leuk om wel met een Kitefoil Cup mee te doen. Sander durft nog geen verwachting te doen van de wedstrijden in Medemblik: “Kitesurfen is heel onvoorspelbaar. Je hebt namelijk wel minimaal 6 knopen wind nodig voor je een beetje kunt varen. In de praktijk merken we dan ook dat kitesurfers pas op het laatste moment bedenken of ze komen.”

Het Kiteboard foilen vindt plaats op zaterdag 25 mei in Medemblik. Inschrijven kan via: Kite Foilen (http://medemblikregatta.org/registration/)

Fotografie Gerard de Kok

Foil 2 Foil 2