OUD-ZEILEND HOUT EVENEMENT

Op 13 en 14 juli op het Paterswoldsemeer

PATERSWOLDSEMEER- Voor de 13e keer wordt op 13 en 14 juli op het Paterswoldsemeer het Oud Zeilend Hout Evenement gehouden.

Oude houten wedstrijdzeilboten die door de eigenaren vertroeteld worden en jaarlijks weer op het evenement afkomen. Vaak zijn het zelf gerestaureerde boten waarvan sommige al 100 jaar oud zijn. Dit jaar zijn de zeilers weer te gast op het Paterswoldsemeer bij de Vereniging Watersport De Twee Provincieën.

Op het terras van de VWDTP aan de Meerweg zijn de wedstrijden goed te volgen. De banen zijn zodanig dat de boten nooit te ver weg zijn. De start en de finish zullen vóór het clubhuis plaatsvinden.

Natuurlijk zullen er weer vele Larken komen, dit boot-ontwerp is 100 jaar oud en de klassenorganisatie viert dat dit jaar door aan vele evenementen deel te nemen. Deze klasse, die zo’n 25 jaar geleden volledig verdwenen was, is door de inspanningen van o.a Johan Klaver uit Leeuwarden weer tot een respectabele klasse uitgegroeid.

Een andere interessante boot uit het verleden is natuurlijk de 12m2 BM klasse. De ”kleine” BM in de volksmond. Van de oude olympische klassen komen er dit jaar ook weer Olympiajollen, de éénmansboot van de Spelen in 1936, aan de start. Ook in de Flying Dutchman klasse, de olympische 2-mans zwaardboot van 1960 tot 1992 zal weer gestart worden.

Daarnaast hoopt de organisatie op Zuidlaardemeerjollen (ZM), Vrijbuiters, W-klasse, 7m10-klasse en Zomerweeldes.

Fotografie Watersport-TV

DU6A4066 DU6A4066