WIND SPELBREKER HOLLAND WEEKEND

Wedstrijden met hoog loterij gehalte

LOOSDRECHT- De wind was afgelopen weekeinde op de Loosdrechtse plassen de spelbreker tijdens het Holland Weekeinde. Vol verwachting gingen de zeilers in de Vrijheidsklasse, Pampus en 12-Voetsjollen  zaterdag de plas op.

Morgens stonden 3 wedstijden op de planning. Daarna zouden na een pauze nog twee wedstrijden gevaren worden. Met veel pijn en moeite werden de drie wedstrijden afgewerkt. Maar niet nadat het startschip ettelijke malen verplaatst werd om een goede baan te creëren. En als de velden dan gestart waren bleef de wind draaien. Het zeilen werd een loterij. Na de pauze liet de wind het helemaal afweten De wedstrijdleiding besloot daarom niet meer te varen.

Zondag was een schitterende zomerdag, maar helaas zonder wind. Toch ging de wedstrijdleiding met de deelnemers in het kielzog het water op. Misschien tegen beter weten in. Na bijna drie uur op het water gaf wedstrijdleider het sein “terug naar de wal ” Er werd ook zondag niet meer gevaren. Het klassement moest alleen na de drie wedstrijden van zaterdag opgemaakt worden.

De weersomstandigheden weerhielden Duuk Dudok van Heel er niet van om met grote voorsprong bij de 12 voets-jollen te winnen en het blauwe bord mee naar huis te nemen.

Bij Pampussen was het ongemeen spannend. Marco Bosma wist nipt de Loosdrechtse aas Bob Heineke te verschalken. Het verschil bedroeg slechts 1 punt. Naast het Delfts blauwe bord ging Bosman, naar huis met de wisselprijs, het zilveren drieluik. Bij de Vrijheden was er een ex aequo maar door winnen van de laatste race gingen Nico Wensveen en Yoeri Meulemans er met de hoofdprijs vandoor.

12- voets- Jol

Duuk Dudok van Heel