ZEILACROBATEN KLAAR VOOR WK MUSTO SKIFF

Watersport-TV doet dagelijks verslag

MEDEMBLIK- Het Regatta Center in Medemblik stroomt langzaam vol met de zeilacrobaten die zich opmaken voor het ACO 10th MUSTO Skiff World Championship 2019.

Inmiddels verkennen zo’n 50 deelnemers het wedstrijdwater en de West-Friese stad aan het IJsselmeer. Na de oefenraces van aanstaande zaterdag zal op maandag 8 juli het eerste startschot klinken. De teller staat op 111 voorinschrijvingen uit 11 landen. Momenteel zijn de inschrijvingen en bootmeting aan de gang. Terwijl regerend wereldkampioen Jon Newman (AUS) zijn materiaal van evenementstickers voorziet, blikt hij alvast vooruit: “Natuurlijk wil ik mijn titel prolongeren, maar de concurrentie is groot.” Uiteraard van Bruce Keen, die net als hij reeds twee wereldtitels op zijn naam heeft staan. “Ik heb gisteren tegen Jamie Hilton – won vorig jaar brons- gevaren en die ging goed.” Verder ziet hij de Zuid-Afrikaan Andy Tarboton, winnaar van het test event in 2018, als geduchte tegenstander. Newman’s voorbereiding is naar eigen zeggen minimaal geweest, aangezien het in Australië nu winter is.

Nederlands hoop
 Bruce Keen (GBR) zeilde jaren geleden in de Laser de SPA Regatta, dus hij heeft al eens aan het racen op het IJsselmeer kunnen proeven. Nederlands hoop Paul Dijkstra heeft zich de afgelopen anderhalf jaar juist daar grondig voorbereid. Hij viel 8 kilo af, trainde met de andere Nederlanders vanuit het nabijgelegen Andijk en zeilde veel evenementen. Verwachtingen zegt hij niet te hebben om zichzelf geen druk op te leggen.
 De zeilcondities lijken vooralsnog voor een allround kampioenschap te zorgen. Medeorganisator Sijbrand Jongejans: “De voorspelling nu is dat de wind zal variëren tussen 8 en 16 knopen en de richting tussen west en oost, draaiend over noord.” Hij lacht: “Zo kan de vloot langzaam wennen aan de IJsselmeer chop.” Volgens Jongejans, die zelf ook meedoet, wordt het pittig bij een noorden-noordoostenwind. “Met een MUSTO Skiff planeer je aan de wind en bij die windrichting heb je de golven tegen. Je moet de boot dan goed over de golven sturen en er niet doorheen.” Zijn vrouw en tevens enige vrouwelijke deelnemer aan het WK, Elaine Turner, voegt daaraan toe: “Voor de wind wordt eveneens een uitdaging, want dan duik je makkelijk over de kop.”
Over het feit dat ze de enige vrouw in de vloot is, zegt Turner: “Ik heb voor- en nadelen, maar vanwege mijn lengte en kracht en niet vanwege geslacht. Er zijn ook kleine mannen. De MUSTO Skiff is geweldig om te varen, dus een topdag op het water gaat niet alleen over het resultaat. Ik doe niet mee om eerste vrouw te worden. Ik wil de mannen verslaan. Ik hoop wel dat mijn aanwezigheid hier andere meiden inspireert om grotere boten te gaan zeilen. Het zou leuk zijn om meer vrouwen in de vloot te krijgen.”

Het format

Er staan in totaal 14 wedstrijden op het programma, waarbij het low point system geldt. Dat betekent dat degene met het minste aantal punten wint. Vanaf maandag 8 juli tot en met woensdag en op vrijdag 12 juli staan dagelijks 3 races gepland. Donderdag is een rustdag, mits het schema volgens planning verloopt. Op de slotdag, zaterdag 13 juli, komt de vloot nog tweemaal in actie om de podiumplaatsen definitief te bepalen. Vanaf 3 gevaren races is het een geldig wereldkampioenschap. Bij minder dan 5 races geldt de totaalscore als eindresultaat.
Starten gebeurt in 1 groep, dus er is geen kwalificatieserie. Medeorganisator IJsbrand Jongejans legt uit: “We hebben op Facebook een poll gehouden, waaruit bleek dat de zeilers bijna unaniem kozen voor 1 startlijn. Als klasse vinden we het leuk om met z’n allen te varen.”

Het ACO 10th MUSTO Skiff World Championship 2019 wordt gehost door de Koninklijke Zeil- en Roeivereniging Hollandia in samenwerking met de Internationale MUSTO Skiff Klasse-organisatie. Het kampioenschap is te volgen via www.10thmustoskiffworlds.com. Watersport-TV is aanwezig om alle video-content te produceren.

Over de Musto Skiff-klasse
De MUSTO Skiff-klasse is een door de Duitser Dr. Joachim Harprecht (een bekende bouwer van o.a. Contenders) in 1999 ontworpen eenmansboot uitgerust met trapeze, rekken, een doorgelat grootzeil en een gennaker. Zowel aan de wind als ruime wind planeert deze skiff. Op de ruime windse koers zijn snelheden van 20 knopen en meer geen uitzondering. Dankzij de fysieke uitdaging van deze boten ontstond een zeer levendige en sportieve klasse. Sinds 1999 bouwde Ovington boats (UK) ruim 500 exemplaren. Door de wereldwijde verspreiding is de MUSTO Skiff sinds 2007 een World Sailing Recognised Class.

DU6A0227 DU6A0227
DU6A0352 DU6A0352