SPECTACULAIRE START ACO MUSTO SKIFF WORLD 2019

Uitdagende omstandigheden op eerste racedag in Medemblik

MEDEMBLIK- Na drie races op de spectaculaire openingsdag van het ACO 10th MUSTO Skiff World Championship 2019 gaat de Britse zeiler Bruce Keen aan de leiding. De wereldkampioen van 2012 en 2015 heeft een voorsprong van vier punten zijn landgenoot Dan Vincent, die op gelijke aantal punten staat met de Nederlander Paul Dijkstra.

Bekijk video Musto Skiff dag1 (https://www.youtube.com/watch?v=OwFoJRr1Iqc)

Dankzij winst in de tweede wedstrijd van de dag staat Vincent tweede. De uitdagende condities op het IJsselmeer voor de kust van Medemblik stelden de 92 deelnemers behoorlijk op de proef.  ”Jahoor ik ben ook omgeslagen”, reageert Bruce Keen na afloop. ”De gennaker klapperde even. Toen het zeil zich met een klap weer vulde met wind viel de boot met een ruk af. Mijn lichaam ging rechtdoor. Dan lig je te zwemmen. Gelukkig bleef de mast op het water liggen en kon ik snel weer door.” Desalniettemin perste Keen er een prima score van 3-8-1 uit. De stevige wind, die aan het eind van de dag zelfs de twintig knopen aantikte (5 Beaufort), en de typische korte IJsselmeer-golfslag zorgden voor een natuurlijke selectie onder de zeilers.

In de enorme vloot van bijna honderd boten zitten veel olympische zeilers, kampioenen en topzeilers uit andere klassen. Voor deze doorgewinterde wedstrijdzeilers kunnen de omstandigheden niet ruig genoeg zijn. Maar achterin het wedstrijdveld moeten deelnemers alles uit de kast halen om deze spectaculaire skiff onder controle te houden. Tijdens de hele wedstrijddag is er een constante stroom van boten die terugkomt naar het Regattacenter. Sommige met onherstelbare schade, sommige deelnemers zijn gewoon te moe na talloze keren omslaan. Anderen komen alleen binnen om een gennaker uit de knoop te halen en vertrekken zo snel mogelijk weer richting de wedstrijdbaan.
De kampioen
Natuurlijk zijn alle ogen gericht op de huidige wereldkampioen Jon Newman uit Australië. Maar ook de kampioenen hebben soms hun handen vol aan de MUSTO Skiff. ”Vlak voor de eerste start zat ik vast in een bui. Ik bleef maar omslaan en kon niet op tijd bij de startlijn komen.” Newman moet die race genoegen nemen met de twintigste plaats. Pas in de derde wedstrijd kan hij een rol in de kopgroep spelen. Met zijn boot net op het droge is hij nog steeds vol van de spannende strijd met Bruce Keen. ”In de laatste slag kwam hij voor me. Ik dacht alleen maar ‘houd vol, houd vol’ in de harde wind. Echt big fun dat downwindzeilen!”

New kid
Een zeiler die op deze eerste dag een verbluffend goede serie neerzette, is de Nederlander Paul Dijkstra. ”Ja, tijdens de oefenrace eergisteren werd ik tweede, maar dat zegt niks over vandaag”, vertelt Paul nog op de ochtend voor de races. Met een tien en twee keer een derde plaats bezet hij nu de derde plek in het klassement. ”Ik ging zo hard vandaag. Niet normaal. Dit was echt prachtig. Die laatste race, toen die bui over kwam. Zo veel wind - niemand heeft controle. Dat is echt fantastisch! Daar doe ik het dan echt voor met die boot. Ik had een gigantisch gat met de nummer vier achter me. Eigenlijk was het enige wat ik dacht: ’Als ik die mast in de lucht hou, dan moet het goed gaan’. Maar dat is nog niet zo makkelijk”, vertelt een overenthousiaste Dijkstra.

Verdere verloop WK
Het evenement duurt nog tot zaterdag 13 juli. Voor de hele week staan er drie races per dag gepland met een layday op donderdag en twee slotwedstrijden op zaterdag. Volgens de verwachtingen zal de wind de rest van de week minder hard worden.

1.     Bruce Keen, GBR (3-8-1, 12 punten)
2.     Dan Vincent, GBR (11-1-4, 16 punten)
3.     Paul Dijkstra, NED (10-3-3, 16 punten)
4.     Rick Peacock GBR (4-7-6, 17 punten)