NIEUWE KOPLOPER MUSTO SKIFF WORLD

Regerend kampioen Jon Newman succesvol op tweede dag

MEDEMBLIK- Op de tweede dag van het ACO 10th MUSTO Skiff World Championship 2019 is er een nieuwe leider in het klassement. Het is de regerend wereldkampioen Jon Newman. Door de tweede en de derde race te winnen weet de Australiër van de achtste plek op te klimmen naar de eerste positie.

Tweede staat Rick Peacock (GBR) en landgenoot Bruce Keen zakt twee posities naar de derde plek. Nederlander Paul Dijkstra staat nu op de vierde plaats. Met zes gevaren wedstrijden mogen de zeilers hun slechtste resultaat van de voorlopige totaalscore aftrekken.
Door het lichtere weer ligt de nadruk vandaag minder op ’overleven’ dan gisteren. Voor veel zeilers is het prettig dat ze zich meer kunnen richten op tactiek en strategie. Klassementsleider Newman staat erom bekend dat hij het bij elke omstandigheid goed doet. Toch had het voor hem iets harder mogen waaien. Jon Newman: ”Ik zou dit aan de lichte kant van perfect noemen.”

Pech voor Paul Dijkstra
De Nederlandse Paul Dijkstra begint de dag op de gedeelde tweede plaats. Dijkstra: ”Ik heb nog nooit zo goed gestaan op een WK.” Toch voelt hij geen druk. ”Ik heb wel geleerd dat als ik te veel ga nadenken, dan wordt het alleen maar minder. Ik zie elke race als een nieuwe kans.” De zeiler zit meteen weer voorin het veld en verdedigt zijn positie met verve. Totdat het noodlot toeslaat. ”Ik had een bakboord-stuurboord-situatie in het kruisrak. Ik lag over stuurboord dus ik wilde achterlangs gaan. Op dat moment vaart die andere boot net een golf in en wordt sterk afgeremd. Toen zat ik er tegenaan.” Door de aanvaring raakt zijn uitschuifbare boegspriet onklaar. Dijkstra trekt zich terug maar kan het euvel niet helemaal repareren. In de race erop wordt hij toch nog tweede, zijn beste score tot nu toe. De laatste wedstrijd gaat het euvel hem helaas parten spelen. Meer dan een veertiende positie zit er niet in.

Vrouwen
De MUSTO Skiff is een moeilijke en fysiek zware boot om te zeilen. Dat trekt een bepaald soort zeilers aan en dat zijn voornamelijk mannen. Maar er doen ook twee vrouwelijke zeilers mee aan dit Kampioenschap. Het zijn de Britse Elaine Turner en de Deense Jena Mai Hansen. Voor Elaine Turner is het haar zevende seizoen in de MUSTO Skiff. De eerste dag lukte het haar niet om binnen de tijd te finishen. Vandaag ging het beter. ”Maar m’n armen zijn nog steeds moe van gister. Ik ging achter iemand langs en opeens gleed de grootschoot uit m’n hand. Toen sloeg ik om naar loef.” Jena Mai Hansen is nieuw in de klasse. Zij behaalde op de Spelen van Rio een medaille in de 49er en was onderdeel van de Vestas-crew in de laatste Volvo Ocean Race. Mai Hansen: ”Ook al stond er maar acht knopen wind, met mijn zestig kilo moest ik toch nog vol aan de bak. In de middelste race sloeg ik drie keer om. Toen ben ik wat ’veiliger’ gaan zeilen, dat scheelde. Ik ben hier toevallig op vakantie en bedacht me een dag voor het evenement dat het leuk zou zijn om mee te doen.” Turner en Mai zijn terug te vinden op respectievelijk de 79ste en 84ste plaats.

Groot veld
Voor veel zeilers is het grote veld met 91 deelnemers een flinke uitdaging. De Noorse Geir Odmar Helda (66ste plaats): ”Wij kunnen natuurlijk nooit oefenen met zulke grote velden. Het mooie is dat er altijd boten om je heen zijn om strijd mee te leveren. Maar het is ook heel moeilijk. Vooral bij de benedenboei verlies ik telkens veel plekken.” Ook de Nederlandse zeiler Erik Loeff (85ste plaats) kan daarover meepraten. ”Het is mij soms wel eens te druk hoor. Ik lag dertigste bij de bovenboei. Toen ontstond er een bakboord-stuurboord situatie en moest ik gijpen. Ik kan perfect gijpen, maar niet als ik nog tien meter heb. Weg mooie plek.”

Verdere verloop WK
Het evenement duurt nog tot zaterdag 13 juli. Voor de hele week staan er drie races per dag gepland met een layday op donderdag en twee slotwedstrijden op zaterdag. Volgens de verwachtingen zal de wind de rest van de week minder hard worden.

Top 5 (na 6 races)
1.     Jon Newman, AUS (18 punten)
2.     Rick Peacock GBR (21 punten)
3.     Bruce Keen, GBR, (26 punten