WERELDTITEL MUSTO SKIFF VOOR BRUCE KEEN

Na zenuwslopende finale

MEDEMBLIK- Bruce Keen (GBR) hield zaterdag het hoofd koel in een zenuwslopende strijd om het ACO 10e MUSTO Skiff Wereldkampioenschap 2019. Het kwam neer op de allerlaatste meters voor de finishlijn van de slotwedstrijd. Hij liet op het nippertje titelverdediger Jon Newman (AUS) achter zich, die de zilveren medaille mee naar huis neemt. Door de laatste race te winnen, verzekerde George Hand (GBR) zich van de derde podiumplaats.

In de ochtend was de noordenwind licht en variabel, maar ’s middags nam die toe tot ongeveer 13 knopen. ”Het was een zeer spannende en stressvolle dag”, zei de nieuwe, drievoudige wereldkampioen zichtbaar opgelucht. ”Het was hard werken daarbuiten. In de eerste race slaagde ik erin om de drie belangrijkste concurrenten voor te blijven. Jon won de tweede wedstrijd, dus dat bracht ons in het klassement opnieuw dichter bij elkaar. In de slotrace moest ik bij hem in de buurt blijven, dus we waren vanaf de start tot de finish samen. Bij de bovenboei zat hij voor mij, maar ik kon hem in het voor de windse rak passeren en op de finishlijn net achter me houden.”

Na zijn zeges in 2012 en 2015 is dit zijn derde wereldtitel, maar Keen zegt dat het nooit zo zenuwslopend was. ”Net als het zeilen hier. Het ging op en neer met de winddraaiingen. Je wist nooit wat je kon verwachten. Het is zeker mijn zwaarst bevochten wereldtitel. Het voelt geweldig, maar ik weet niet zeker of het al helemaal is ingezonken. Het was de hele tijd zo’n strijd. Halverwege de week deed ik het helemaal niet zo goed. Pas in de afgelopen dagen kon ik terugkomen. Het besef komt later wel.”

”Ik ben blij met de tweede plek”, aldus Newman, die in 2014 en 2018 goud won. ”Ik heb een vrij beperkte voorbereiding voor dit evenement gehad. Om de beste te zijn, moet je de beste verslaan. Ik en Bruce wisselen elkaar de laatste jaren af in wie de beste is. Ik ben nu achter de beste geëindigd en dat is prima.”

Strijd om brons
Vanochtend verlieten Rick Peacock en George Hand de haven als respectievelijk eerste en twee op de ranglijst. Uiteindelijk maakten zij uit wie de laatste podiumtrede mocht beklimmen. Hand won dat gevecht: ”Ik had een zware eerste race en een redelijke tweede. In de derde wedstrijd kon ik dankzij Jon en Bruce, die met elkaar kat en muis speelden, erdoorheen glippen en als eerste finishen.” Daarmee verzekerde hij zich van brons. Ten koste van Rick Peacock, de talentcoach van het Nederlandse High Performance Project.

Peacock viel weliswaar van het podium, maar toonde zich desondanks toch tevreden met zijn vierde plaats overall. “”De eerste twee races van vandaag waren niet geweldig. Ik had niet de juiste snelheid, maar de  derde wedstrijd ging beter. Vooraf had ik ervoor getekend om de laatste racedag in te gaan met kans op de eindoverwinning. Vandaag waren Bruce, Jon en George beter. Vooral in dat lichtere weer. Ik ben blij met mijn vierde plaats.”

Comeback Paul Dijkstra
Gisteren droop de teleurstelling van het gezicht van Paul Dijkstra. Hij begon sterk met een eentje, maar kampte vervolgens met materiaalpech. Door de gebroken trapezehaak en joystick maakte de Friese zeiler een vrije val van de vijfde naar de twaalfde plek overall. Op deze finale dag toonde hij zijn veerkracht door met zijn serie van 15-2-14 als beste Nederlander zesde overall te eindigen. “Dit maakt alles goed”, reageerde hij na afloop opgelucht. “Ik ben blij met deze afsluiter na een paar mindere dagen.”

Pim van Vugt daarentegen zakte juist van de achtste naar de twaalfde plaats. Hij hield naar eigen zeggen geen goed gevoel over aan dit einde van zijn eerste wereldkampioenschap in de MUSTO Skiff. “In de eerste race was helemaal geen wind en ik ging toch nog om in de overstag. Dat was niet fijn. Daarna kwam er nog iets van mijn schoot uit het dek zetten. Dat hielp ook niet. Het ging niet lekker, maar dat heb je soms.” Ondanks dit eindigt de 49er-zeiler uit het High Performance Project van het Watersportverbond op eenzame hoogte in het klassement van onder 25-jarigen.

Nabeschouwing
Na als derde over de eindstreep van race 14 gezeild te hebben, keek Andy Tarboton terug op het ACO 10th MUSTO Skiff World Championship in Medemblik. De Zuid-Afrikaanse voorzitter van de International MUSTO Skiff Class Association (IMSCA) sprak zich lovend uit: “Ik denk dat het een ongelooflijke zeilweek is geweest. Medemblik had prachtige condities voor ons in petto en uiteindelijk zijn de juiste mensen aan de top geëindigd. Het is een goede afspiegeling van het evenement. Het kampioenschap is uitstekend gehost.” Volgens Tarboton was het de op een na grootste vloot ooit bij de MUSTO Skiff Worlds. ”Wereldwijd neemt de vloot toe. Zelfs het zuidelijk halfrond is in aantocht en Europa groeit nog steeds gestaag.”

Top vijf na 14 races en tweemaal aftrek:

Bruce Keen (GBR), 72 punten

Jon Newman (AUS), 75 punten

George Hand (GBR), 88 punten

Rick Peacock (GBR), 89 punten

Ryan Seaton (IRL), 126 punten

Paul Dijkstra (NED), 149 punten

Eerste vrouw: Jena Mai Hansen (DEN)
Eerste Under 25: Pim van Vugt (NED)
Eerste Master: Dan Vincent (GBR)
Eerste Grand Master: Ian Trotter (GBR)
First Legend: Nigel Walbank (GBR)