200 HISTORISCHE SCHEPEN IN ALKMAAR

Helaas voor pleziervaart geen plaats

ALKMAAR- In Alkmaar draait het dit weekend niet om kaas of AZ, maar om zo’n 200 historische schepen, die voor een prachtig spektakel op het water zorgen.

De Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB), de grootste belangenvereniging voor varend erfgoed ter wereld is erin geslaagd de vloot naar Alkmaar te halen. Aanleiding is het feit dat 200 jaar geleden (in 1819) begonnen is met het graven van het Noordhollands Kanaal. Tot in de 16e eeuw was Alkmaar omringd door water. Vanaf 1600 ontwikkelde Alkmaar zich tot een handelsplaats met een eigen vloot. Gelegen op de knooppunt van waterwegen werd tol geheven en accijns ingevoerd voor de overslag van goederen. Door markten en handel kreeg Alkmaar een centrumfunctie en groeide de stad. Om de handel in Alkmaar te bevorderen heeft het stadsbestuur zich in de negentiende eeuw beijverd voor een kanaal dwars door Alkmaar. In 1819 werd begonnen met het graven (met de schop!) van het Noordhollandsch Kanaal.

Decor

De sfeervolle binnenstad vormt dit weekend het decor van een hele reeks activiteiten. De prachtige, gerestaureerde en nog volledig varende en zeilende tjalken, klippers, aken en andere voormalige bedrijfsvaartuigen zullen op de openingsdag tijdens een spectaculaire intocht Alkmaar binnenvaren. Er is een uitgebreid activiteitenprogramma, waarbij alles draait om de historie en de ambachten van de scheepvaart. Langs de route zullen zeemans- en shantykoren te horen zijn en er zijn activiteiten voor jong en oud. Als dagafsluiting wordt een Dinner Cruise georganiseerd die je langs de route van de oude Alkmaar Packet lijn voert. Dit alles met het doel de bezoekers te vermaken, te informeren en te interesseren in Alkmaar, haar vaarhistorie, de gebouwde historische omgeving en de betekenis voor de regio.

Wie van plan is op met de eigen boot naar kaasstad te varen, kan dit beter laten. Voor de pleziervaart is tijdens Victorie Sail simpelweg geen plaats. Alle kades liggen vol.

Fotografie Marijke van Wermeskerken

IMG-20190726-WA0002 IMG-20190726-WA0002