RUIM 700 BOTEN AAN DE START TIJDENS SNEEKWEEK

Het grootste zeilevenement in Europa op binnenwater

SNEEK – De Koninklijke Watersportvereniging Sneek (KWS) maakt zich op voor alweer de 84ste Sneekweek. Het grootste zeilevenement op binnenwater in Europa begint zaterdag 3 augustus en verwacht ruim 700 boten met in totaal ruim 1000 zeilers aan de start. Grootste klassen zijn Flits, Optimist, Olympiajol, Valk en Pampus.

De Sneekweek begint zoals gebruikelijk op de eerste zaterdag van augustus. De traditionele aftrap is op de avond ervoor, vrijdag 2 augustus, vanaf 21.30 met de vlootschouw in de Kolk aan de voet van de Waterpoort. De vlootschouw zal worden afgenomen door de Commissaris van de Koning in Fryslân, de heer Arno Brok. In deze armada van schepen zijn alle klassen die op het Sneekermeer acte de préséance geven vertegenwoordigd. Voorafgaand aan deze festiviteiten wordt sinds 1954 elk jaar een Schipper in de orde van de Sneeker Pan benoemd. Deze traditie bestaat al sinds 1954. De onderscheiding is een initiatief van de KWS in samenwerking met de gemeente Súdwest-Fryslân en wordt uitgereikt aan iemand die zich verdienstelijk heeft gemaakt voor de watersport in het algemeen en voor de Sneekweek in het bijzonder. Deze onderscheiding wordt uitgereikt tijdens de officiële opening van de Sneekweek in het theater van Sneek.

Radiografisch zeilen

Voor het eerst in de geschiedenis van de Sneekweek zullen wedstrijden voor radiografische boten worden gehouden. Er doen circa 30 DF65 (Dragon Force 65) mee en bijna 15 K-jachten. Er is in Sneek een snel groeiende groep radiografische zeilers. De wedstrijden zullen worden gehouden op het Sneekermeer voor het Starteiland en zijn door het publiek goed te volgen.

Op woensdag 7 augustus zullen de Friese jachten en boeiers aan de start verschijnen. Speciale gast is het Friese Statenjacht ‘Friso’ dat de 65ste verjaardag viert.

Begeleiding jeugdzeilers

Ook dit keer zullen ervaren KWS-zeiltrainers de begeleiding van de jeugd op zich nemen. Dit betekent dat er dagelijks voorafgaand aan de wedstijden een palaver wordt gehouden en aan het eind van de dag een evaluatie. In het palaver zal uitleg worden gegeven over baan, weer en tactiek. Deze bijeenkomsten zijn voor alle jeugdzeilers gratis te bezoeken en worden dagelijks georganiseerd bij de Roerkoning op het Starteiland.

G-zeilen

In 2018 deden voor het eerst mensen met een verstandelijk beperking mee aan de Sneekweek met het zogeheten G-zeilen. ’’Het was een groot succes en daarom doet deze klasse dit jaar opnieuw mee,’’ aldus Karst Doevedans, voorzitter KWS. Er is een mooie groei in het aantal deelnemers. Ditmaal 16 boten (2018: 11 boten). De deelnemers zijn al het hele jaar met veel plezier hard aan het trainen voor de Sneekweek. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de samenwerking met het Foppe Fonds. De KWS is heel blij met dit initiatief, omdat de Sneekweek een van de eerste evenementen is die sporten voor mensen met een geestelijke beperking in een evenement mogelijk maakt.

Social programma

Naast de zeilwedstrijden zorgt het KWS in samenwerking met café-restaurant It Foarûnder voor een aansprekend social programma voor jong en oud op het Starteiland. Zo is er traditiegetrouw een groot terras met muzikale optredens, waaronder de Utlopers op zondag en woensdag, en de familiedag op maandag. Op dinsdag vertelt internationaal topzeiler en KWS-lid Pieter Jan Postma in het KWS-theater over zijn drijfveer en leven als internationaal topzeiler. Hij is een inspiratiebron en voorbeeld voor veel jeugdzeilers. Ook verzorgt KWS-partner Red Bull voor een spectaculair aanvulling van het programma. Toegang tot al deze activiteiten zijn gratis.

De teamwedstrijden in de Regenboog tussen de gewesten Holland (De Kaag) en Friesland (KWS) vinden plaats op zondag en dinsdag en worden aan het eind van de middag verzeild. Op woensdag 7 augustus wordt alweer de 204ste Hardzeildag gehouden. De Sneekweek wordt traditioneel afgesloten in de feesttent met de prijsuitreiking en aansluitend een groot slotfeest op donderdagavond.

Starteiland

Het Starteiland in het Sneekermeer vormt het middelpunt van de zeilwedstrijden. Hier leggen de meeste boten aan en op dit eiland hebben familieleden, vrienden en bekenden alle mogelijkheden om de verrichtingen van hun favorieten van nabij te aanschouwen. Het eiland dankt zijn bijnaam aan het feit dat er vroeger een starttoren op dit eiland stond. Tegenwoordig staat op die plaats een modern wedstrijdcentrum. Gestart wordt er niet meer vanuit het wedstrijdcentrum, wel is daar altijd de finish. Het bijzondere van de Sneekweek is dat de boeien verdeeld liggen over het Sneekermeer en naastgelegen wateren. Afhankelijk van de windkracht en windrichting moeten er circa 20 verschillende boeien worden gerond.

Het afgelopen jaar is flink geïnvesteerd in de faciliteiten op het Starteiland. Zo is de bereikbaarheid toegenomen doordat er een nieuwe en grotere elektrische pont in de vaart is genomen. Hiernaast zijn er camperplaatsen beschikbaar voor de deelnemers aan de Sneekweek.

Op www.sneekweek.nl meer nuttige informatie, onder andere over bereikbaarheid van het Starteiland.

Sneekweek-013 Sneekweek-013
Sneekweek-019 Sneekweek-019