LEMMER WINT START SKS SKUTSJESILEN + video

Akkrum met kapotte gaffel naar de wal

GROU- Wie spanning had verwacht tijdens de eerste dag van het SKS-skûtsjesilen 2019 bij Grou, die kwam niet echt aan zijn trekken. Eigenlijk was het een wedstrijd waar de besten uit de start geen angst hoefden te hebben nog achterhaald te worden.

Door onze speciale verslaggever Henk Doevendans

Albert Visser (Lemmer) kwam prima uit de start, nam bij de eerste boei al de leiding met achter zich Auke de Groot (Stavoren) en zag regerend kampioen Douwe Visser (Grou) op de derde plaats. De Groot zou terugvallen en de Lemster Visser verdedigde zich knap tot het eind van de vier rondjes tegen de aanvallen van neef Douwe.

Rondjes overigens waar door de oostelijke windrichting weinig kruisrakken in zaten, eigenlijk maar één die in twee of drie slagen kon worden genomen.

Uiteindelijk zou de einduitslag in de protestkamer tot stand komen, want Pieter Meeter (Akkrum) protesteerde tegen Gerhard Pietersma (Earnewâld). De eerste kwam tijdens het ronde van de bovenwindse boei met zijn gaffel onder het stuurboordswant van Pietersma met als gevolg dat de gaffel van Meeter knapte.

Verder kwamen Jeroen Pietersma (Drachten), Auke de Groot (Stavoren) en Jaap Zwaga (Langweer) met de rode vlag over de finish.

Uitslag

1. Lemmer  0,9
2. Grou  2
3. Stavoren  3
4. Sneek  4
5. Joure  5
6. Huizum  6
7. d’Halve Maen 7
8. Heerenveen 8
9. Leeuwarden 9
10. Langweer 10
11. Drachten 14
12. Earnewâld 14
13. Woudsend 14
14. Akkrum 0 *

Uit de protestkamer: Stavoren wint protest met Drachten; Drachten 14 punten. Akkrum wint protest met Earnewâld; Earnewâld 14 punten en Akkrum krijgt voor deze wedstrijd bij Grou het gemiddelde over alle wedstrijden (* zal elke dag aangepast worden). Protesten van Heerenveen en Langweer tegen Woudsend zijn toegewezen; Woudsend 14 punten.

Maandag zeilen de skûtsjes bij De Veenhoop. De volgorde van de walstart:  Lemmer, Joure, Leeuwarden, Sneek, Woudsend, Langweer, Heerenveen, Akkrum, Earnewâld, d’Halve Maen, Stavoren, Grou, Drachten en Huizum.

Foto’s

De gaffel van Akkrum is geknapt na bij de ronding van de eerste bovenwindse boei onder het bakboordswant van Earnewâld vastgezeten te hebben.

Lemmer verwijst Grou definitief naar de tweede plaats. Het team van Douwe Visser heeft geen echte mogelijkheid meer om Albert Visser c.s. voorbij te komen.

0727-grou-gaffel-akkrum 0727-grou-gaffel-akkrum
0727-grou-lemmer1 0727-grou-lemmer1