SKUTSJE LEMMER WINT OOK TWEEDE RACE

Windschiftingen en walstart bepalen SKS-wedstrijd Veenhoop

Traditioneel werd er in het Grietmansrak bij de Wijde Ee (Drachten-Veenhoop) van de wal gestart. Een vliegende start is door het smalle meertje niet mogelijk. Althans niet voor de grote voormalige vrachtschepen. Op het startsein mogen daarom de zeilen worden gehesen en vervolgens kan het skûtsje los van de kant worden geduwd.

Door Henk Doevendans

Tijdens de openingsavond van het SKS-skûtsjesilen, vrijdag in Grou, was de startvolgorde bepaald. De veertien nummers waren met iets meer dan een scheepslengte verdeeld. De finish vond, als tenminste het Grietmansrak bezeilbaar was, ook bij hetzelfde nummer plaats, zodat elk skûtsje in theorie dezelfde afstand had afgelegd. Aldus geschiedde.

Maar... omdat de Wijde Ee maar twee rakken mogelijk maakt en pas in het tweede rak gelaveerd kon worden, kwam een grote groep schepen tegelijk en voordewinds bij het eerste merkteken van de baan aan. Met als gevolg aanvaringen en protestvlaggen.

Albert Visser, winnaar zaterdag bij Grou en geloot op nummer 1, had daar geen last van. Hij zeilde vrij en behield de hele wedstrijd een grote voorsprong op de volgers Pieter Meeter (Akkrum) en Sytze Brouwer (Heerenveen).

Meeter zal overigens woensdag voor de zeilraad moeten verschijnen want Gerhard Pietersma (Earnewâld) vecht zijn uitsluiting bij Grou aan. Dit als gevolg van het incident waarbij de gaffel van Meeter brak.

De vier ronden op de Ee brachten de zeilers achter de kopgroep van drie maandag op verschillende posities. Met name in de middenmoot zorgden vlagen en windschiftingen van soms wel 20 graden dat skûtsjes naar voren oprukten en vervolgens weer terugvielen. ’’We werden vaker door de anderen gezeild, dan dat we zelf de koers konden bepalen,’’ aldus klonk het na afloop.

Uiteindelijk werd dus Lemmer voor de tweede maal in successie winnaar, gevolgd door Huizum en Heerenveen. De nummer twee van Grou, Douwe Visser, kwam als negende over de eindlijn. Langweer als laatste.

Tijdens de wedstrijd vielen ook enkele gewonden. Zo werd een bemanningslid van Woudsend getroffen door een blok van de fok. Hij werd van boord gehaald en na behandeling aan de wal weer teruggebracht naar het skûtsje.

D’Halve Maen kwam met groene vlag over de finish (erkende schuld na aanvaring met Heerenveen). Deze extra punten zijn wedstrijdpunten en dus aftrekbaar.

Dinsdag zeilen de skûtsjes bij Earnewâld en is er opnieuw een walstart. Dit in omgekeerde volgorde van vandaag.

Foto-bijschriften

Een aanvaring bij de eerste boei. Geeft de Sneker Pan wel voldoende ruimte?

Een panoramisch overzicht van de skûtsjes op de Wijde Ee met op de voorgrond het Lemster skûtsje, fier aan de leiding.

veehoop-3 veehoop-3
veenhoop02 veenhoop02