DRACHTEN WINT MEDE DANKZIJ PECH VAN HUIZUM

Derde race SKS kampioenschap in Earnewâld

Aan de overwinning van Jeroen Pietersma bij Earnewâld in de smalle wateren tussen de hoge bomen, valt weinig af te dingen. Gestart van positie twee (traditioneel was er weer een start van nummer) pakte hij al snel de leiding en die behield hij in de spannende slotstrijd met Pieter Meeter (Akkrum) en Douwe Visser (Grou).

Door Henk Doevendans

Maar... Pietersma had het geluk ook mee. Ten eerste: er werd niet gestart van de wal maar er was een sleepstart tot op het meertje Sânmar, waar het redelijk vrij zeilen was. De start was overigens tien minuten uitgesteld en direct na het van wal gaan brak een sleeptros tussen twee skûtsjes.

Ten tweede streek zijn voorganger Johannes Meeter (Huizum) een vijftal minuten de zeilen omdat er bij het grootzeilblok wat fout zat. Een bemanningslid werd met een bootsmanstoeltje de mast in gehesen om het probleem op te lossen.

En ten derde kon Pietersma vrijuit zeilen zonder last te hebben van de windschiftingen, het inzakken van de wind en de problemen die de kruisende concurrentie in de smalle Langesloot en door bomen omzoomde Folkertsleat.

Twee schippers dienden na afloop van de wedstrijd een protest in tegen de wedstrijdcommissie. Jaap Zwaga (Langweer) en Auke de Groot (Stavoren) zijn van mening dat de wedstrijd geen eerlijk verloop heeft gehad. Beiden kwamen rond de 50 minuten na de winnaar over de eindstreep. Overigens zijn de redenen voor het protest niet duidelijk.

Het SKS-bestuur moet binnen twee dagen een uitspraak doen aangezien het hier een protest tegen de organisatie betrof.  Ongetwijfeld zal er een zucht van opluchting hebben geklonken op de volgvloot want vanaf woensdag wordt op de grote(re) meren gevaren. Op het Sneekermeer en daarna is een echte vliegende start mogelijk en nemen bovendien de hoge bomen de skûtsjes de wind niet uit de zeilen.

De verwachting is verder dat nu enkele skûtsjes een prominentere rol gaan spelen omdat zij zowel bij de Veenhoop als bij Earnewâld een matig tot slecht startnummer hadden geloot, waardoor een lager resultaat werd geboekt. Wel is duidelijk dat regerend kampioen Douwe Visser (Grou) weer sterk zeilt en ook Pieter Meeter (Akkrum) doet het prima.

Bij de foto’s

Huizum heeft na de start de zeilen gestreken omdat het grootzeil niet naar de top kan worden gedraaid. Een bemanningslid is in een bootmansstoeltje opgehesen.

Winnaar Drachten passeert de hoge bomen die het wedstrijdwater bij Earnewâld deels omzomen.

Als de wind wegvalt wordt het een kluwen van schepen.

0730-chaos 0730-chaos
0730-drachten 0730-drachten