HARDE WIND PLAAGT SKUTSJES OP SNEEKERMEER

Heerenveen wint op fenomentale wijze

TERHERNE - Notabene op het thuiswater van zijn eigen commissie heeft Sytze Brouwer op fenomenale wijze de overwinning geboekt. Hij stuurde het Heerenveenster skûtsje de Gerben van Manen als eerste rond de boei aan het eind van het eerste kruisrak, waarna geen concurrent hem nog kon inhalen.

Door Henk Doevendans

Zelfs Douwe Visser (Grou) niet, de schipper die vorig jaar in de slotwedstrijd gelijk met Heerenveen eindigde in punten  maar het kampioenschap veroverde door voor dat skûtsje te finishen. De enige zorg voor Visser was nu in het laatste kruisrak Gerhard Pietersma (Earnewâld) achter zich te houden.

De wedstrijd begon anderhalf uur later dan gepland. Oorzaak de zware buien met harde wind die het meer teisterden. Pas even na drie uur gingen de zeilen als eerste bij Earnewâld omhoog en vervolgens maakten ook de anderen zich zeilklaar. Als laatste kwam Langweer op het wedstrijdwater en dit skûtsje zou uiteindelijk ook als laatste eindigen.

De wisselingen vonden plaats in de middenmoot en de achterhoede, eigenlijk uniek omdat de schippers weinig risico namen. Bij die laatste groep was Albert Visser, de kampioen van de nauwe wateren, met zijn Lemster skûtsje te vinden. Hij lag in de slotfase van de wedstrijd op een na laatste, maar wist uiteindelijk als elfde de eindstreep te passeren.

In de middenmoot wisselden Jappie Visser (Sneek), Pieter Meeter (Akkrum) en  Willem Zwaga (Leeuwarden) regelmatig van positie, waarbij de laatste het beste van het trio uit de bus kwam. Daarvoor kwam Johannes Meeter (Huizum) opnieuw netjes bij de eerste vier binnen, gevolgd door Jouster Rinus de Jong.

Drachten kwam over de finish met de groene vlag in het want ten teken dat schipper Jeroen Pietersma erkende een overtreding te hebben gemaakt. Albert Visser protesteerde tegen Pieter Meeter (Akkrum), de behandeling van dat bezwaar zal pas donderdag plaatsvinden omdat de jury nog getuigen wil horen.

Verder maakte het bestuur van de SKS bekend dat de wedstrijd van dinsdag bij Earnewâld reglementair was verlopen en dat dus niet overgegaan behoefde te worden tot ongeldig verklaren van de race.

Bij de foto’s

De skûtsjes voeren de eerste wedstrijd op het grote water van de meren gereefd vanwege de harde wind.

Heerenveen en Grou denderen begeleidt door bootjes met cameramensen naar de finish.

0731-finish 0731-finish
0731-groep 0731-groep