ZEILERS MET LICHAMELIJKE BEPERKING STEKEN MARKERMEER OVER

Als start van sponsor campagne voor deelname aan WK

HOORN-  Drie zeilers van het Nederlandse Hansa team, die allemaal een lichamelijke beperking hebben, zeilen op vrijdag 6 september het Markermeer over. De prestatietocht is de aftrap van een campagne met als doel geld in te zamelen om deelname aan het WK 2020 mogelijk te maken.

De grote oversteek start in Hoorn en eindigt in de Bataviahaven in Lelystad waar op dat moment de HISWA te water wordt gehouden. De tocht wordt gemaakt met een Hansa Liberty, een zeilboot van 3.60 meter. De verwachting is dat de zeilers voor de oversteek circa zes uur nodig hebben. De aankomst is vermoedelijk tussen 14.00 en 14.30 uur. Tijdens de trip zullen de zeilers begeleid worden door oud-zeezeiler Henk de Velde.

Handicap op de steiger
De zeilers uit het Nederlandse Hansa team hebben allemaal een lichamelijke beperking waardoor bewegen lastig is en ze afhankelijk zijn van een (elektrische) rolstoel. Maar zeilen kunnen zij helemaal zelfstandig in een eenpersoonsboot. Dit geeft hen een enorm gevoel van vrijheid en hiermee laten zij hun handicap letterlijk achter op de steiger! De Hansa klasse is een wereldwijde inclusieve en open zeilklasse die open staat voor iedereen die deel wil nemen aan wedstrijdzeilen. Dus mensen met EN zonder beperkingen.
WK Hansa Klasse 2020
Omdat zeilen geen paralympische sport is, is er geen enkele (financiële) ondersteuning vanuit het Watersportverbond. Maar dat houdt de zeilers niet tegen de wereld rond te reizen en de mooiste wedstrijden te zeilen. In oktober 2020 is het WK Hansa Klasse in Newport Beach (Californië). Het plan is om hier met tenminste 5 Nederlandse boten aan de start te liggen. Deelname is alleen mogelijk als er voldoende sponsors zijn.

Help bij de Grote Oversteek

Om geld in te zamelen voor de reis naar de Verenigde Staten organiseert het zeilteam 6 september een rondvaart op een tjalk vanuit Lelystad langs de Markerwadden om vervolgens de Hansa zeilers het allerlaatste stuk naar Lelystad te vergezellen (ca. 2 - 2,5 uur). ’’De plaatsen op de tjalk verkopen we voor €250,- per plek,’’ aldus Vera Voorbach. ’’Onder het genot van een hapje en een drankje kan er worden gekeken naar het nieuwe natuurgebied en onze binnenkomst in de Bataviahaven. Meldt u aan op hansazeilteam@gmail.com. Wacht niet te lang want vol is vol!

Ga naar sponsorpagina (https://www.geef.nl/nl/actie/wk-hansa-zeilen-2020/donateurs)

Meer informatie over de zeilers en hun acties vindt u op Facebook Nederlands Hansa WK Zeilteam 2020 of Instagram ned_hansa_wkzeilteam_2020.

Foto persbericht De Grote Oversteek Foto persbericht De Grote Oversteek