GROU ZEILT NAAR WINST OP LANGWEER

Zeilraad zorgt voor een verrassing

LANGWEER - Het nieuws kwam deze donderdag niet uit de SKS-wedstrijd op de Langweerder Wielen zelf, al werd die prima gewonnen door Douwe Visser (Grou) met op de tweede plaats Albert Visser (Lemmer). Het was de zeilraad die voor een verrassing zorgde.

Door Henk Doevendans

Tijdens de eerste race bij Grou was Pieter Meeter (Akkrum) met de gaffel vast komen te zitten onder het stuurboordswant van Earnewâld. Daarbij brak het rondhout en verliet Meeter met schade de wedstrijd. De protestcommissie gaf Gerhard Pietersma de schuld van het incident, waardoor Earnewâld veertien punten aan de broek kreeg. Akkrum mocht een gemiddeld aantal punten voor de openingswedstrijd gaan rekenen.

Maar de zeilraad besliste vandaag in hoger beroep anders. De jury baseerde volgens dit college de ”veroordeling” op een verkeerd artikel uit het wedstrijdreglement. Pietersma ging vrijuit en dat betekende tegelijkertijd dat de schade waardoor Meeter de strijd moest staken, niet de schuld van een derde partij was.

Dus moest Meeter knarsetandend veertien punten bijschrijven. Bovendien werd hij naar aanleiding van een protest van Lemmer bij Terhorne ook nog eens uit de uitslag van die dag gehaald. Achtentwintig punten op één morgen erbij krijgen, Meeter zorgde ongewild voor iets wat nog nooit eerder bij de SKS was voorgevallen.

Het belette hem echter niet om achter de beide Visser op een soms roerige Langweerder Wielen de derde plaats te bezeilen. Het enthousiasme over de prestatie was bij het passeren van de finishlijn evenwel niet groot op het witte skûtsje.

In de soms striemende regen duelleerden daarachter Jappie Visser (Sneek) en Sytze Brouwer (Heerenveen) dat het een lieve lust was. Tot aan de laatste boei leek Brouwer de vierde plaats op Visser te veroveren, maar toen kreeg hij zoveel problemen met de vuile wind uit de Sneker zeilen dat hij terugviel naar de zevende plaats, nog achter Huizum en Earnewâld.

Achter de Halve Maen en Leeuwarden en voor Stavoren, Langweer en Drachten kwam het Jouster skûtsje over de eindlijn. Maar schipper Rinus de Jong hield al ernstig rekening met een gang naar de protestkamer. Twee keer kreeg hij in deze wedstrijd een rode vlag te zien. Het werd geen verloren middag voor hem. De protesten werden niet ingediend.

Bij de foto’s

Sneek (rechts) en Heerenveen in duel.

Onder de donkere regenwolken reppen de skûtsjes van de middenmoot zich naar de finish.

0801proterstLW 0801proterstLW
0801-snk-hveen 0801-snk-hveen