LEMMER WINT OP EN NEER RACE IN ELAHUIZEN

ELAHUIZEN- De wedstrijdcommissie van Elahuizen koos voor zijn jaarlijkse wedstrijd op de vrijdag voor Stavoren voor een experiment. Niet traditioneel op de Fluezen een zandloper of een driehoek, maar een ”op en neer”-baan.

In de windse starten, kruisrak naar de eerste boei, vervolgens voor de wind terug en dan weer hetzelfde kruisrak opnieuw afleggen. En daarbij ook nog de keuze voor schippers tussen twee boeien. Inderdaad, de zogeheten gate.

Nieuw is dat verschijnsel niet voor de skûtsjesilers. In het voorseizoen zeilen ook de SKS’ers voorwedstrijden, waarbij deze baan wordt gebruikt. Maar of de opgedane ervaring deze vrijdag van grote invloed op het wedstrijdverloop is geweest, blijft de vraag. Weinigen waagden een gokje. Het gros voer achter elkaar naar dezelfde boei in de ”gate”.

Bovendien was de invloed van de weersomstandigheden groot. Begon werd met stevige wind en hoosbuien, in de loop van de middag werd het droog en flauwde de wind af.

Dat alles zorgde niet voor grote verrassingen. De besten van deze wedstrijd waren ook de besten in de competitie. Albert Visser (Lemmer) won voor de derde maal, Sytze Brouwer (Heerenveen) werd tweede, Jehannes Meeter (Huizum) derde en Douwe Visser (Grou) vierde. Dus wordt het puntenverschil met de rest van de deelnemers in het klassement aan het eind van de eerste zeilweek groter en groter.

Na aftrek van het slechtste resultaat gaat Albert Visser aan de leiding met een voorsprong van 1,1 punt op de Grouster Douwe Visser. Het verschil met de nummer drie is al groter, namelijk ruim zeven punten.

Op de Fluessen lag in eerste instantie Heerenveen aan de leiding, maar een ronde later had Lemmer de kop overgenomen om die niet meer af te staan. Teake Klaas van de Meulen stond er op dat moment nog uitstekend voor op de derde plaats, maar de Woudsenders kozen de ”verkeerde” gateboei en zakten terug.

Opvallend was het varen van Gerhard Pietersma (Earnewâld). Hij was niet vooruit te branden en finishte als laatste van de veertien. En dat voor een schipper die toch in het linker rijtje van het klassement thuis hoort. Ook Pieter Meeter (Akkrum) leek onder deze omstandigheden niet goed uit de voeten te kunnen, maar hij vocht zich terug naar de zesde finishplek.

Bij de foto’s

Lemmer boekt de derde zege in één seizoen. Nog nooit eerder door Albert Visser gepresteerd.

In de regen varen Leeuwarden, Woudsend en Akkrum hun wedstrijd.

Huizum voert de volgers van Lemmer aan.

0802-schepen 0802-schepen
0802-veld 0802-veld