KOPLOPERS SKS VOELEN HETE ADEM CONCURRENTIE

Na door Heerenveen gewonnen protest

STAVOREN- Twee protesten van Sytze Brouwer (Heerenveen) tegen zijn naaste concurrenten Douwe Visser (Grou) en Albert Visser (Lemmer) werden in Stavoren door de jury toegewezen. Waarna de spanning in de SKS-competitie 2019 weer volledig terug was.

Door Henk Doevendans

Brouwer kwam met beide Vissers in een bakboord-stuurboord-situatie terecht, waar hij het recht van de weg had. De jury was dat ook van mening en de twee kregen veertien punten (in plaats van bezeilde plaatsen).

Het was het spannende slot van een wedstrijd die in het teken stond van de wraak van Pieter Meeter. Hij won de slag op het IJsselmeer ”om ’e súd”, onder de zuiderdijk van Stavoren.

De talrijke belangstellenden, het was immers zaterdag, genoten met volle teugen. Mede dankzij de baan die voor het publiek langs. Plus dat de tribune aan lager wal lag, zodat de schepen stevig doorstampten met soms wolken schuim voor de boeg.

Het was opnieuw een ”op en neer”-baan die de skûtsjes vier volle ronden via de bovenboei en de spreader naar de voorwindse gate voerde. In principe moet er vervolgens na het ronden van een van de boeien van dat poortje geen voordeel van de afstand naar de bovenboei zijn, dat was ook niet het geval, maar de windschiftingen (de ene keer bij de wal, de andere keer ver in ”zee”) zorgden wel voor fikse veranderingen.

Meeter veroverde door een eigen koers te varen de koppositie ten koste van Klaas Westerdijk (Halve Maen), die drie ronden lang aan de leiding lag. Desondanks was de tweede plaats een prima prestatie van dit Drachtster skûtsje (een van de twee). Het leek er nog even op dat Grou naar de tweede plaats zou zeilen, maar dat lukte Visser niet, zelfs niet nadat Anne Tjerkstra de rabanden had veranderd.

Uiteindelijk finishten Grou en Lemmer respectievelijk als derde en vijfde met tussen hen Heerenveen. Logisch dat Brouwer daarom zijn protest doorzette en genade voor rechts zou laten gelden gezien de erkenning van de fouten. Het zetten van de groene vlaggen ten teken dat drie strafpunten bovenop de plek in de rangschikking van de wedstrijd werden geaccepteerd, wuifde Brouwer simpel weg.

0803-akkrum 0803-akkrum
0803-alle 0803-alle