NIET VERWACHT TOCH GEZEILD OP SNEEK

Wind bepaalt het wedstrijdverloop op tweede dag Sneekweek

SNEEK- De tweede dag van de Sneekweek begon met een stabiele wind, waardoor tot en met de Valken alle klassen van start konden gaan. Daarna werd het minder en dit had ook invloed op het wedstrijdverloop.

“Dat we hebben kunnen zeilen, hadden wij zaterdag niet verwacht. De voorspellingen gaven aan dat er geen wind zou komen. Toch hebben wij tot aan de laatste finish tussen de drie tot acht knopen gemeten. Als de wind steady rond de vijf knopen staat, is dat genoeg om de wedstrijd door te laten gaan. Als de windkracht daaronder zit, kunnen de boten moeilijk een wedstrijd varen”, aldus wedstrijdleider Auke van der Werf.

Vergeleken met zaterdag waren er niet veel winddraaiingen. “Wij zijn steeds van start gegaan op de zwarte baan. We hebben niet naar de lengte gekeken maar naar goede eerste kruisrakken. Het was duidelijk dat de wind er op een gegeven moment helemaal uit zou zakken. We hebben daar rekening mee gehouden door finishboten bij boei 15 en 13 te leggen.”

“De eerste klassen hebben een prima wedstrijd gezeild. Het kan jammer genoeg niet altijd goed gaan met de wind, maar dat is ook de Sneekweek”, vertelt Auke.

Steven van der Zee en Marcel de Vries varen in de Pampusklasse in Pampus 382. “Bij de start stond er nog wel een lekker windje. In het eerste rak begon de wind behoorlijk te draaien. Toen was het voor ons al duidelijk dat deze wedstrijd erg moeilijk zou worden”, vertelt Steven. In het voordewindse rak ging de wind liggen. “We lagen met drie boten naast elkaar. Elk vaantje stond anders. De ene ging voordewind, wij gingen halverwind en de andere boot naast ons ging ineens aandewind volgens het vaantje. Toen was het echt wachten op de afbreek vlag”, aldus Marcel.

Sneekweek2019 - zondag-002 Sneekweek2019 - zondag-002
Sneekweek2019 - zondag-001 Sneekweek2019 - zondag-001