24-UURS RACE THEMA SCHILDERIJENEXPOSITIE

Kunstschilder en zeiler Ad Noorlander exposeert in Regatta Center

MEDEMBLIK- De jaarlijkse 24 Uurs Zeilrace in Medemblik is dit jaar ook op schilderdoek terug te zien. Kunstschilder Ad Noorlander exposeert van 17 t/m 31 augustus in het hart van de historische zeilrace, Medemblik.

In het Regatta Center Medemblik laat Noorlander diverse doeken zien die allemaal het thema 24 Uurs Zeilrace delen. Met 400 schepen en meer dan 2000 bemanningsleden is de 24 Uurs Zeilrace veruit het grootste zeilevenement van Nederland. “Dat levert een schat aan inspiratie op”.

Noorlander schildert vanuit een persoonlijke passie voor het water en de zeilsport. Hij studeerde af aan de Kunstacademie Utrecht en heeft een carrière achter de rug als vormgever en art-director in publiekstijdschriften. Zijn werk kenmerkt zich door een geheel eigen vorm van impressionisme. “Licht en water zijn geen toevallig terugkerende factoren in mijn werk. Ik speel graag met de snelheid en de magie van lichteffecten”. Noorlander gebruikt daarbij elementaire kleuren die hij met een vlotte verftoets ruw en dik aanbrengt op het doek.

Inspiratie

De keuze voor het thema 24 Uurs Zeilrace is geen toevallige: “Ik neem al jaren deel aan de wedstrijd met mijn eigen boot. Niet alleen de spanning van de race, maar ook de prachtige licht- en watereffecten die zich binnen de tijdspanne van 24 uur manifesteren, zijn een grote bron van inspiratie voor mijn werk”. Een selectie van Noorlanders werk rondom de 24 Uurs Zeilrace is van 17 t/m 31 augustus te zien in MED Trattoria in het Regatta Center Medemblik. De toegang is gratis.

Zie voor meer informatie over Ad Noorlanders werk: www.noorlanderart.nl

image005 image005