STRIJD BIJ SKS VERHARDT ZICH

WOUDSEND- De wind was prima, zelfs in het begin van deze achtste wedstrijd van dit SKS-skûtsjesylseizoen 2019 woei het behoorlijk stevig; de wolkenluchten ook fraai. Maar daar hadden de skûtsjesilers weinig oog voor. Sterker nog, het lijkt erop dat de onderlinge strijd zich met de laatste tweede wedstrijden bij Lemmer en de finale op de Snitser Mar in zicht bezig is te verharden.

Door Henk Doevendans

Zeker vier schippers kondigden aan naar de protestkamer te komen om een overtreding van een collega door de jury te laten afstraffen. En dan was er ook nog Douwe Visser, die een overtreding toegaf door de groene vlag te zetten, waardoor hij in ieder geval drie strafpunten bovenop de vijf van het dagklassement accepteerde.

Vier deelnemers werden na behandeling van de protesten met veertien punten (overigens wel aftrekbaar als het slechtste resultaat) de jurykamer uitgestuurd.

Auke de Groot (Stavoren) en Jeroen Pietersma (Drachten) protesteerden twee keer tegen elkaar met als eindoordeel van de vierkoppige jury dat ze allebei een keer fout waren geweest, dus beide verdwenen naar de onderste regionen van de uitslag.

Jaap Zwaga (Langweer) protesteerde Jehannes Meeter (Huizum) uit de wedstrijd omdat Huizum de Langweerders had gehinderd toen dat skûtsje terugkeerde om opnieuw te starten. Jappie Visser (Sneek) werd uitgesloten omdat hij zeilend over stuurboord geen voorrang verleende aan de over bakboord zeilende Jaap Zwaga. Het protest van Gerhard Pietersma (Earnewâld) tegen Rinus de Jong (Joure) werd niet ontvankelijk verklaard.

Deze protesten hadden voor de aanvoerders van het klassement geen gevolgen anders dan door de zeilresultaten, waardoor nu Sytze Brouwer (Heerenveen) aan de leiding gaat. Hij heeft 0.9 punt voorsprong op Albert Visser (Lemmer) en 4.1 punten op Douwe Visser (Grou).

In ieder geval is zeker dat Sytze Brouwer met het Heerenveenster skûtsje een volledig terechte overwinning boekte. Hij kwam fantastisch uit de tweede start (bij de eerste gingen de skûtsjes massaal over de startlijn). Zijn voorsprong bedroeg bij de finish iets meer dan vijf minuten op de verrassende Klaas Westerdijk met de Halve Maen.

Daarachter lijken ook de nummers drie en vier Johannes Meeter (Leeuwarden) en Albert Visser (Lemmer) rustig het feest in te kunnen gaan. Maar dan komen de probleemgevallen want op een bepaald moment was het of iedereen in de middenmoot tegen elkaar protesteerde, constateerde een ietwat sarcastische toeschouwer.

In veel gevallen was de oorzaak een bakboord-stuurboord-situatie. Niet onlogisch want doordat de skûtsjes steeds meer gelijkwaardig worden, is het niet de snelheid maar de besluiten van de schipper die voor protesten zorgen.

In de achterhoede bleven Woudsend en Sneek protestvrij. Langweer, de nummer laatst van de bijna twee kilometer lange zandloperbaan voor de Indyk op het Heegermeer, voer vanaf de start met een rode vlag in het want. Zijn slachtoffer was naar verluidt Douwe Visser van Grou, een van de kanshebbers op het kampioenschap.

En zo kan de hekkensluiter van het klassement de regerend kampioen en een van de grote kanshebbers van een vrijwel zekere titel beroven. Ook dat is skûtsjesilen.

0805-woudsend-2 0805-woudsend-2
0805-woudsend3 0805-woudsend3