EXPEDITIE CATAMARAN VOOR TROPEN EN HOGE BREEDTEN

Garcia bouwt aluminium Explocat 52

De door Jimmy Cornell ontwikkelde Garcia Exploration 45 en 52 krijgen er een familielid bij: de Garcia Explocat 52. Een aluminium expeditiecatamaran van 52 voet. Het schip is momenteel in ontwikkeling en ze zal eind 2020 beschikbaar zijn voor proefvaarten.

De laatste jaren zien we een toenemende hang naar koude gebieden. Ook de groeiende populariteit naar multihulls wordt hiermee door de werf beantwoord. Dat lijkt logisch: moderne materialen stellen bouwers in staat om veilige, goed zeilende multihulls te bouwen. Tegelijkertijd stellen die materialen de ontwerper in staat het schip comfortabel genoeg te maken om zelfs een verblijf in het ijs met de familie comfortabel te maken.

Het was lastig kiezen voor de opdrachtgever: zelf wil hij graag richting de koude streken van onze planeet, maar levensgezellin en (klein-)kinderen zien zichzelf eerder in Polynesie¨. Vandaar dat er voor een schip gekozen is wat in de tropen maar ook in de kou goed uit de voeten kan.

Van mono naar multi

De opdrachtgever is een bekende wedstrijdzeiler die zijn vaargebied van de Noordzee en Engelse wateren wil verleggen naar de Faro¨er eilanden en daarachter. De oplevering van het jacht zal in het voorjaar van 2020 zijn, waarna ze een proefvaart naar IJsland maakt. Datzelfde jaar zal ze haar opwachting maken op de natte Hiswa.

Ontwerp

Het schip is ontworpen door Pierre Delion en het interieur door Frank Darnett. De laatste staat bekend om zijn ergonomische, lichte interieurs. De eigenaar wordt nauw betrokken bij het ontwikkelen en dat kan omdat de werf het schip geheel eerst in 3D tekent. Alles is in het werk gesteld om het schip licht te houden, met ondermeer sandwich panelen voor het interieur en een bimini van carbon.

Sterke punten

• Geheel in aluminium gebouwd
• Versterkte boeg voor slepen en ijsbreken
• Hoge brughoogte
• Waterdichte aanvaringsschotten voor en achter
• Alle afsluiters boven de waterlijn
• Roeren met scheg en kreukelzone
• Thermische en akoestische isolatie
• Gei¨soleerde vloeren
• Vaste bimini (carbon) om veilig en droog te zeilen in alle omstandigheden
• Binnenstuurstand
• Zeiltrim mogelijk vanuit de salon
• Portugese brug (“voor-kuip”), ideaal voor ijsverkenner bij de polen of luieren in de tropen• Waterdicht deur vanuit de salon naar de voorkuip
• Zeilbergingen in boeg van beide rompen
• Technische ruimte inclusief opslag van zeilkleding en duikuitrusting

Lengte over alles

16.95 m

Romplengte

15.85 m

Max. breedte

8.30 m

Waterverplaatsing

19.00 m3

Aandewinds zeilopp.

167 m2

Diepgang

1.50 m

Motorisering

2 x 75 pk

Tankinhoud Water

1200 L

Tankinhoud diesel

1200 L

Aantal hutten

2-3-4

Aantal slaapplaatsen

6-8-10

CE Categorie

A (Oceaan)

Architect: Pierre Delion en Franck Darnet

 

Carcia Carcia