GROU WINT IN LEMMER EN LIGT OP KAMPIOENSKOERS

Vrijdag finale van SKS-kampioenschap op Sneek

LEMMER- Met nog een wedstrijd te zeilen is het ongemeend spannend bij het SKS-skûtsjesilen. Er zijn drie duidelijke kandidaten voor de titel: Albert Visser (Lemmer) met 35,7 punten, Sytze Brouwer (Heerenveen) met 32,8 en Douwe Visser (Grou) met 29,7 punten. Dat alles na aftrek van het slechtste resultaat tot nu toe.

Door Henk Doevendans

Waarschijnlijk verlaat Grou vrijdag op het Sneekermeer met de vlag in top het wedstrijdwater. Als het skûtsje meer dan vier plaatsen achter Heerenveen eindigt, gaat de kampioenswimpel naar Sytze Brouwer die vorig jaar op de streep door Douwe Visser werd verslagen.

Albert Visser zal de derde plaats in het klassement wel kunnen vasthouden. Hij staat ruim acht punten voor op Pieter Meeter (Akkrum), die net als Visser al 14 punten als slechtste wedstrijd heeft moeten aftrekken. Een kampioenschap zit er voor de Lemster schipper niet meer in of de nummers een en twee van het klassement zouden elkaar uit de wedstrijd moeten varen.

De winst van Grou in de tweede wedstrijd in de baai van Lemmer toonde donderdag weer de klasse van Douwe Visser en zijn bemanning. Meindert de Groot (Stavoren) mocht even aan de overwinning ruiken, maar na een kruisrak en een voordewinds rak (er werd weer een ”op en neer”-baan gevaren) was De Groot al achter Visser.

Daarachter ontspon zich een strijd die vaak beslist werd bij de gate, de twee boeien aan het eind van het voordewindse rak. Daarbij bleek de keuze voor de koers naar de dijk van de Noordoostpolder steeds weer de beste te zijn.

Uiteindelijk wist Pieter Meeter zich nog voor de Staverse skûtsje te manoeuvreren en die positie stond de Akkrumer niet meer af. Heerenveen en Lemmer lukte het niet in de voorste gelederen mee te kunnen strijden. Heerenveen kwam niet verder dan de vijfde en Lemmer niet verder dan de achtste plaats.

0808-tacozijl 0808-tacozijl
0808-start 0808-start