GROU VOOR DE DERDE KEER OP RIJ SKS KAMPIOEN

Zesde titel voor team Douwe Visser

SNEEK - Douwe Visser (Grou) is er in geslaagd om voor de zesde keer, en voor de derde keer op rij, het kampioenschap van de Sintrale Kommisje Skûtsjesilen te veroveren. Dat gebeurde in een voor de drie koplopers in het klassement gekke wedstrijd.

Door Henk Doevendans

Grou, Lemmer en Heerenveen streden in de middenmoot, waarbij Grou van een negende plaats moest oprukken en Heerenveen zelfs twaalfde van de dertien skûtsjes was. Lemmer kon zich rond de zesde plaats handhaven.

Inderdaad dertien skûtsjes in de strijd. De Sneker Pan moest na de eerste (valse) start het wedstrijdwater verlaten. Bij een aanvaring met Grou was het schip van Jappie Visser stuurloos geraakt. Visser gaf meteen toe dat hij fout was geweest.

Bij de eerste de beste boei was de dagwinnaar Gerhard Pietersma betrokken bij een protestsituatie met Klaas Westerdijk. De schippers van Earnewâld en de Halve Maen bonden beide de rode vlag in het want. En kwamen met dat dunkdoek over de eindlijn, zodat ze zich bij de jury moesten melden.

Zoals gezegd moesten Sytze Brouwer, Albert Visser en Douwe Visser zich uit de achterhoede naar voren worstelen. Uiteindelijk kwamen ze in de volgorde Heerenveen, Grou, Lemmer over de finishlijn, Als de wedstrijd echter een ronde langer had geduurd, had de nieuwe kampioen nog wel verder naar voren kunnen zeilen, want de wind haalde aan. Een kolfje naar zijn hand.

Vrijwel zeker zullen Visser en zijn bemanningsleden zaterdag in Grou gehuldigd worden. Daar wordt veel publiek verwacht. Vele liefhebbers van het wedstrijdzeilen met de oude vrachtschepen kunnen zich in het dorp aan de Pikmar melden, niet in het minst omdat de IFKS al bekend heeft gemaakt dat de start van haar kampioenswedstrijden op het IJsselmeer bij Hindeloopen niet doorgaat. Dit vanwege de harde wind, een zomerstorm, die wordt verwacht.

sneek-7 sneek-7
sneek-6 sneek-6