HISWA BOOT VAN HET JAAR VERKIEZING LOOPT SCHIPBREUK

Onvoldoende schepen beschikbaar voor testdagen

LELYSTAD- De testdagen van de HISWA Boot van het jaar verkiezing 2019 zijn afgeblazen. Donderdag en vrijdag zouden op het Markermeer door de vakjury, bestaande uit diverse watersportjournalisten, met de genomineerde motorboten en zeiljachten worden  gevaren. Door allerlei omstandigheden bleek een vergelijking niet mogelijk omdat er per categorie slechts een schip beschikbaar was.

Bedoeling was dat per categorie met drie verschillende boten gevaren zou worden. Bij de motorboten waren voor de testdagen de Atlantic A500 Convertible, Vedette Navigator 35 en Domani chase boat genomineerd. Bij de zeilboten de Beneteau Oceanis 30.1, de Viko S35 en Fountaine Pajot Astréa 42.

Aan de hand van de testdagen zou de Zeil- en Motorboot van het jaar worden gekozen. In de aanloop naar de testdagen bleek de beschikbaarheid van de genomineerde schepen het grootste probleem.

Motorpech

Bedoeling was dat donderdag met de genomineerde zeiljachten gevaren zou worden. Een genomineerde meldde zich eerder deze week af. De boot lag nog op de werf en niet op tijd klaar. Een tweede kandidaat werd onderweg naar Lelystad getroffen door motorpech, waardoor er nog maar een genomineerd zeiljacht voor de jury beschikbaar was om mee te varen. Hetzelfde speelde bij de motorjachten.

Na het afblazen van de testdagen is er achter de schermen koortsachtig overleg geweest tussen de organiserende HISWA branche organisatie en de juryleden.

Watersport-TV heeft inmiddels besloten om zich terug te trekken uit de jury voor deze editie van de Boot van het Jaar verkiezing. ’’Het is verstandig om eerst de huidige procedure kritisch tegen het licht te houden en gezamenlijk naar een oplossing te zoeken voor eventuele volgende verkiezingen. We zijn uiteraard bereid hier verder over mee te denken.’’

Publieksprijs

Ondertussen heeft de organisatie van de HISWA te water het initiatief genomen voor een eigen publieksverkiezing. Arjen Rahusen, directeur van de HISWA te water, licht toe: “Dit is de eerste keer dat wij een verkiezing organiseren waarbij niet een vakjury, maar het publiek beslist. Deze verkiezing staat dan ook los van alle andere verkiezingen. Wij zijn zeer benieuwd welke boot favoriet is onder de bezoekers.” Stemmen is kosteloos en kan voorafgaand en tijdens de beurs op www.hiswatewater.nl.

Appels met peren
“De reden voor deze prijs is om zowel bezoekers als exposanten erop attent te maken dat er heel veel moois in Batavia Haven Lelystad te bewonderen zal zijn. Natuurlijk zijn de verschillen groot en is het vaak ‘appels met peren’ vergelijken, maar alvorens in allerlei subcategorieën te verzanden kan een ieder gewoon zijn eigen voorkeur aangeven” aldus mede-organisator Jan-Pieter Oosting van YachtFocus.
De winnende boot zal op zondagmiddag 8 september 2019 bekend worden gemaakt in het Theater aan het water; het podium van de HISWA te water.

DJI_0042 DJI_0042