VALKENKLASSE VIERT 80-JARIG BESTAAN

Met historische race en toertocht in Grou

GROU- De Valkenklasse, ontworpen door Ricus van de Stadt, bestaat 80 jaar. Daarnaast is het 70 jaar geleden dat de Friese Valkenclub Jacoba van Beieren werd opgericht. Een dubbel jubileum dat komend weekeinde wordt gevierd met onder meer een historische zeilrace in Grou.

Jacoba van Beieren was de stuwende kracht voor de Valkenklasse in Friesland, met name in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Onder meer organiseerden zij een Elfstedentocht voor Valken en werd jaarlijks rond Nieuwjaar een winterwedstrijd gezeild om de “Zilveren Schaats”.
Op zaterdag 14 september vindt er tussen 17.30-18.15 uur een historische wedstrijd plaats.  Start , wedstrijd en finish vinden plaats op het water voor de steigers van Hotel Oostergoo, het is vanaf de wal heel goed te volgen. Net als op 31 maart 1940 wordt er een demonstratie-wedstrijd gezeild  tussen een Bruynzeelvalk met zeilnummer 4, de 30 kwadraat nr. 1 “Li” en een 16 kwadraat. Het startschot wordt op de steiger van Hotel Oostergoo gegeven door de heer Theo Velsink, ere-voorzitter van de Koninklijke Zeilvereeniging Oostergoo.
Zondag is rondom Grou een toertocht.  Alle Valkenzeilers en hun familie met  een houten Valk zijn van harte welkom. Speciaal voor ere-leden van de VAKO, oud-Jacoba van Beieren leden en oud-Valkenzeilers en minder valide oud-Valk zeilers ligt een fraaie salonboot ter beschikking op zondag 15 september van waaruit zij de zeiltocht kunnen aanschouwen.
Watersport-TV is aanwezig om opnames te maken.

Fotografie Gert-Jan de Roo/ Eize Hoekstra en Watersport-TV

P8283330 (1) P8283330 (1)
2017-2543 2017-2543
DU6A2549 DU6A2549