CURSUS RIJNSPORT PATENT

Door Stichting voor Actieve Watersportbeoefenaars (SAW)

MALDEN- Voor het varen in Frankrijk en de Duitse kanalen zijn over het algemeen de regels van het land van toepassing. Een IIC is dan voldoende, dit geeft aan dat de houder wat vakbekwaamheid voldoet aan de Nederlandse regels.

Voor de Duitse Rijn gelden andere regels, voor een schip van 15 tot en met 25 meter is een Rijn Sport Patent vereist. Deze opleiding was voorheen alleen  in Duitsland te volgen. Door intense samenwerking van KNMC, STC en SAW kwam  in 2002 een Nederlandse opleiding tot stand.

Sinds 2003 organiseert de Stichting voor Actieve Watersportbeoefenaars (SAW)  regelmatig de Nederlandse opleiding voor het Rijn Sport Patent, die erkend is door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Een kandidaat die de erkende Nederlandse opleiding van S.A.W. volgt, behoeft het riviergedeelte (Strecke) waarvoor men examen wil doen, maar 4x stroom Op- en 4x  stroomafwaarts te bevaren.

Er zijn 3 trajecten waaraan men ook  afzonderlijk kan  deelnemen:

Deel I    Koblenz Ober Lahnstein – Spijk v.v.

Deel II    Ober Lahnstein – Mainz v.v.

Deel III    Mainz – Mannheim Rheinau v.v.

Vanaf 2014 (deel 1) en 2015 (deel 2) zijn er geen cursussen meer georganiseerd, de schepen worden  steeds groter (meer dan 100 personen) en waren daardoor voor een cursus met gemiddeld  25 personen cursisten  + partners niet meer te betalen.

’’Gelukkig kunnen we weer beschikken over  “De Patria”, het opleiding schip waar we de eerste opleidingen mee gevaren hebben. Dit schip vaart meestal alleen op de Moezel, maar de rederij is bereid om het schip voor onze opleiding beschikbaar te stellen. De Patria heeft 34 twee persoons hutten.’’

Het vaarschema wordt dan:

Deel  1: 20 oktober  t/m 25 oktober 2019  2x op-en afvaart Koblenz -Spijk .  Na afloop van deel 2 of  deel 3 volgen de resterende 2 reizen.

Zaterdag 26 oktober eventueel een wisseldag voor de kandidaten die van boord gaan en aan boord komen voor deel 2.

Deel 2:  27 oktober t/m 30 oktober 2019 4x op- en afvaart  Koblenz/Ober Lahnstein - Mainz .

Donderdag 31 oktober wisseldag voor de kandidaten die van boord gaan  en aan boord komen.

Deel 3:  vrijdag 1 november  t/m 4 november 2019  4x op- en afvaart Mainz –  Mannheim- Rheinau.   Dit deel wordt alleen gevaren als er voldoende deelnemers zijn.

Partners  van cursisten kunnen als gast  meevaren tegen een gereduceerd tarief, ook  belangstellenden die een reis mee willen maken zijn welkom.

Voor deelname, informatie of vragen kunt u contact opnemen met S.A.W.

Secretariaat Opleidingen:

De Karn 2 6581 WJ Malden

Tel: 024-3581836  Mobile 06 225 25 998

Email: info@vaarschoolsaw.nl

Dit bovenstaande bericht is afkomstig van de Stichting voor Actieve Watersportbeoefenaars (SAW)