ALTERNATIEVEN VOOR ANTIFOULING GETEST

Praktijktest bij twee verhuurbedrijven

HEEG- In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt momenteel de effectiviteit van alternatieven voor antifouling getest. Sinds het begin van vaarseizoen 2019 doen twee verhuurbedrijven van HISWA Vereniging mee aan deze test. De test is onderdeel van de informatiecampagne antifouling, die Waterrecreatie Nederland samen met Milieu Centraal en HISWA Vereniging voert.

Het nadeel van het gebruik van antifouling is dat er biociden (giftige stoffen), zoals koper, in het water belanden. Dat is schadelijk voor mensen en dieren. Met de campagne wordt met name de recreatievaart opgeroepen om bewuster om te gaan met antifouling. Dat gebeurt met voorlichting over het gebruik van de juiste, toegestane onderwaterverf of over minder milieubelastende alternatieven. Wie vooral in zoet water vaart, kan waarschijnlijk prima toe met een alternatieve oplossing, zoals een non-stick of een foul-release coating die je schoon kunt borstelen of spuiten. Via de helpdesk van Waterrecreatie Nederland bleek dat veel consumenten twijfelen aan de werking en levensduur van een product. Veel van deze producten zijn nieuw en hebben hun werking nog niet bewezen. Het ministerie heeft hieraan gehoor gegeven en de alternatieven laten testen.

Praktijktest

De alternatieven voor antifouling worden dan ook dit seizoen getest bij twee vloten om zo een goed beeld te krijgen van de effectiviteit. De ene vloot, Ottenhome in Heeg ligt op zoet water en de andere Aquavitesse in Bruinisse op zout water. Elke boot van de verhuurvloot is voorzien van één van de alternatieve producten. Elke 6 tot 8 weken zijn de boten uit het water getild en geïnspecteerd. In oktober 2019 is de laatste inspectie door Endures en daarna zal een rapport worden opgemaakt.

Bron: Waterrecreatie Nederland