TEAM BOLSIUS-BOUSCHOLTE WINT ANTWERP RACE

Hard werken voor zeiltalenten aan boord van Volvo 60

ANTWERPEN- Onder een donkergrijs bewolke hemel en met een stevige tegenwind uit het zuidwesten, heeft team Bolsius-Bouscholte met de Volvo 60 BOUdragon de line honors behaald in de fameuze Antwerp Race. Het team van Holland Ocean Race bestaat uit jonge talenten (16-30 jaar) en worden gecoacht door zeezeiler Hans Bouscholte.

De Antwerp Race is de grootste zeilwedstrijd van Belgie. Er wordt op twee plaatsen gestart Terneuzen (Zeeland) voor de kleine schepen en Breskens (Zeeland) voor de grotere schepen. De finish is voor beide klasse voor de rede van Antwerpen (België). Voor de grote schepen is dat een afstand van 45 mijl (83 km).

Het is de 32ste keer dat de race werd gevaren, er stonden 175 schepen ingeschreven maar door het slechte weer starten er slechts 127 schepen. De wind was 21-26 knopen uit het Zuid Westen, windkracht 6 tot 7 met windvlagen tot 30 knopen.

De Volvo 60 van Team Bolsius-Bouscholte startte scherp om 10.00 voor Breskens op de Westerschelde. Door de vele bochten en geulen op de Westerchelde was het flink manoeuvreren. Meer dan 12 zeilwissels hebben de 16 jonge talenten moeten doen om in 3 uur en 58 minuten in Antwerpen officieel als eerste over de finish te komen. De talenten die door het bedrijf Bolsius worden ondersteund winnen daarmee de befaamde “Line Honours” trofee.

Volgens schipper Hans Bouscholte hebben de talenten er hard voor gewerkt: “Het was een moeilijk parcours. Veel schepen liepen aan de grond en alleen door goede navigatie, boathandling en keihard werken van onze jonge talenten zijn we als eerste aangekomen. We wisselden de zeilen in het ritme van de Volvo Ocean Race. Prachtige wedstrijd!”

Het oude record van 3 uur en 12 minuten dat ook op naam van Hans Bouscholte staat met een IMOCA 60 werd niet verbeterd. Door de zuidwestenwind moest op de Schelde veelvuldig gelaveerd worden.

Foto’s beschikbaar gesteld door Team Bolsius-Bouscholte

Bolsius Bolsius