WALTER GEURTS KAMPIOEN MARBLEHEAD KLASSE

Radiografische zeilers op de proef gesteld door weergoden

GOUDA- Voor de 16e keer was de Marblehead klasse afgelopen weekeinde te gast bij de Roei- en Zeilvereniging Gouda voor het Open Nederlands Kampioenschap. De radiografische zeilers werden door de weergoden flink op de proef gesteld.

Aan het NK in wat wel de Koningsklasse in het radiografische zeilen wordt genoemd, werd door 22 zeilers uit Frankrijk, Duitsland en Nederland deelgenomen. De weersvoorspellingen waren niet positief met veel wind en regen.

Al op de zaterdagmorgen werd duidelijk dat er niet met de A en B tuigen gezeild kon worden. Hiervoor stond te veel wind, 4bf met uitschieters naar 5-6bf.

Met name de vlagen speelde de zeilers parten waardoor niet altijd de juiste keuze gemaakt werd van tuig, C of toch kleiner.

Aan het einde van de eerste dag, na tien races, ging de Fransman Nicolas Willefert aan de leiding, gevolgd door de Nederlander Walter Geurts en Arnaud Toureau.

Door de weersvoorspellingen voor zondag was iedereen voorbereid op een pittige 2e dag. De wind was al vanaf het begin van de dag 4-5bf, waardoor met de kleinere C-tuigen gezeild moest worden.

Na een materiaalslag waarbij diverse zeilers de strijd moesten staken, wist Walter Geurts de titel in de laatste alles beslissende wedstrijd binnen te slepen.

Het radiografische zeilen is momenteel razend populair. Op steeds meer plekken in Nederland worden competities gehouden. Naast de Marblehead gebeurt dat in allerlei klassen. Het radiografisch zeilen is redelijk laagdrempelig. Een complete wedstrijdboot van het type Dragon Force 65 kost bijvoorbeeld rond de 200 euro. In Sneek bij de Koninklijke Watersport Vereniging zijn de bootjes niet aan te slepen en schijnen inmiddels 200 zeilers een Dragon Force te hebben aangeschaft.

Een van de verkopers is RCzeilen in Joure, waar eigenaar Rudi nauwelijks aan de vraag kan voldoen. ’’Van de week heb ik weer een partij binnen gekregen die ik al begin dit jaar had besteld. De bootjes worden onder mijn handen weggetrokken.’’

unnamed unnamed