ZEVENTIEN TEAMS BIJ EREDIVISIE ZEILEN

Inzet: tickets voor de Sailing Champions League

MUIDEN- Zeventien verenigingsteams doen dit weekend in Muiden mee het Eredivisie Zeilen evenement. Er staan 45 korte, wedstrijden op het programma die gevaren worden in de J/70 sportboot. Er wordt tot en met zondag gestreden om de vier tickets voor de voorrondes van de Sailing Champions League 2020.

Het internationale format geeft de teams de kans om tegen de beste teams van Europa te zeilen op unieke plekken. Het team van Almere Centraal was de enige die de voorrondes door kwam dit jaar: “Sailing Champions League is voor ons team echt een uitdaging. De finales in St Moritz waren spannend en close-racing. Het format is zeer succesvol en geeft onze sport een verfrissende impuls.” Aldus de teamcaptain van het team John den Engelsman

Jong talent

Er werd de afgelopen jaren door een aantal deelnemende verenigingen al ingezet op de jeugdleden, zoals WSV Giesbeek en WV Breskens, die ook dit weekend weer in actie komen. Voor dit evenement brengt ook het Watersportverbond een talentteam aan de start. ‘We vinden het heel leuk om binnen het Watersportverbond talentteam een samenwerking te zien van talenten uit het zeezeilen en olympisch zeilen. Dit is voor de talenten een mooie kans om tegen de sterke bezette verenigingsteams te racen. Ook is het heel waardevol voor hun ontwikkeling om in verschillende boottypes en formats te varen. “ Aldus Manager Topsport Serge Kats.

KNZ&RV trekt de kar

De Eredivisie Zeilen 2019 heeft dit jaar niet in hetzelfde format plaats kunnen vinden met de vijf evenementen door het hele land zoals de voorgaande jaren. Michiel van Dis, voorzitter van de KNZ&RV geeft aan naar de toekomst te kijken “Door het event naar de verenigingen te halen hopen we een meer gedragen platform te creeeren en met lagere kosten kunnen vormgeven. We hopen op die manier de continuiteit naar de toekomst te waarborgen”.

Hoe te volgen

De wedstrijdbaan komt zo dicht mogelijk bij de Noordkop van de haven van de KNZ&RV, waar ook de wachtende teams hun uitvalsbasis hebben. Iedereen is van harte welkom om hier te komen kijken. Het event is verder te volgen via de facebook pagina van de Eredivisie Zeilen en de website van de KNZ&RV.

Foto Jasper van Staveren

41334934_2214895172090567_5447733821006938112_o 41334934_2214895172090567_5447733821006938112_o