ANNALISA BIEDT (WEDSTRIJD) ZEILERS REAL-TIME BESLISSINGSKRACHT

Nieuwe iPad applicatie

HILVERSUM - De nieuwe iPad-applicatie annalisa biedt (wedstrijd)zeilers real-time beslissingskracht. De onvertraagde data-analyse maakt het mogelijk om direct op het water onderbouwde keuzes te maken ten aanzien van zeilwissels, navigatie en tactiek.

Zeilen is een sport met veel variabelen. Data-analyse geeft daarin inzicht en helpt zo om tot betere beslissingen en een steilere leercurve te komen. “De uitdaging is om van deze feedback op elk gewenst moment en overal gebruik te kunnen maken. Dus ook in de soms moeilijke situaties aan boord. Met annalisa bieden we een toegankelijke en stabiele oplossing voor de gegevensanalyse, zodat er meer tijd overblijft voor de focus buiten de boot”, aldus Gert van der Heijden, product manager van annalisa.

Het systeem

Annalisa is een iPad-applicatie die wordt ondersteund door een krachtige en simpele server aan boord. Dat garandeert een stabiel platform dat alle door de aanwezige sensoren gemeten data opslaat. Die gegevens worden tevens ge-upload naar de Cloud. Deze server sluit aan op het annalisa-systeem en integreert naadloos met het sensornetwerk aan boord, ongeacht het netwerk. Daarnaast zijn alle elektronicamerken compatibel. De server verwerkt de opgeslagen data en zendt die terug naar de tabletapplicatie.
Drie missies
Van der Heijden vat het systeem is samen in drie missies: Know better, train better and race better. “Dankzij het polair diagram kun je ‘beter weten’ welke zeilwissel bij veranderde omstandigheden noodzakelijk is. De gegevens hiervoor komen van de ontwerper of ORC. Daarnaast kan het polair diagram worden bijgewerkt met eigen input van de bemanning. Door de eerdere prestatiestandaarden te gebruiken als benchmark kan je ‘beter trainen’. Je racet als het ware tegen jezelf, dus zonder sparringpartner. Met de ingebouwde navigatie en real-time gegevensanalyse kan je ‘beter racen’. De op gps gebaseerde laylines worden zeer nauwkeurig aangegeven en de wedstrijdbaan kan gedetailleerd in de lokale water- of zeekaart worden geplaatst. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de elektronische navigatiekaarten van Navionics. Via onze app kan je inloggen op je persoonlijke Navionics account en zo de kaarten downloaden. Kortom, annalisa helpt echt om op makkelijke wijze het maximale uit je boot en je team te halen.”

Passie als drijfveer

Annalisa, gevestigd in Hilversum, komt voort uit de passie voor zeilen van Harold Vermeulen en Gert van der Heijden. Het tweetal leerde elkaar in het wedstrijdcircuit kennen. Vermeulen is een succesvolle ondernemer. Hij ontwikkelt hoogwaardige hard- en software voor de omroepwereld. Vijf jaar geleden nam het zeilvirus bezit van hem en sindsdien racet hij fanatiek met zijn team Leeloo. In zijn ambitie om zichzelf continu te verbeteren, zoekt hij objectieve terugkoppeling. Van der Heijden is een professionele zeiler en studeerde Maritieme Techniek. Tijdens zijn studententijd richtte hij Team Delft Challenge op, waarmee hij driemaal deelnam aan de Tour de France à la Voile. Daarna zeilde hij ondermeer met Mean Machine in de TP52 en met Team Telefonica tijdens de voorbereiding op de Volvo Ocean Race 2008-09. Nadat Van der Heijden een punt zette achter zijn olympische droom in de Finn en Star, werkte hij in de ontwikkeling van hightech producten in de simulatiebranche. Met annalisa kan hij zijn opleiding, zeilcapaciteiten en werkervaring combineren. Van der Heijden: “Wij geloven dat annalisa andere zeilers helpt om meer plezier en voldoening uit hun sport te halen.”

Voor meer informatie, zie annalisa-sailing.com