TU DELFT GAAT OPNIEUW VOOR WERELDTITEL

Met nieuwe Solar boot

DELFT- Na het behalen van de wereldtitel afgelopen zomer is een groep studenten van de Technische Universiteit Delft van plan met een nieuwe boot de Solar Spot One Race competitie, de grootste wedstrijd voor zonneboten in Europa, te winnen. Zo willen komende zomer wereldkampioen op alle wateren worden.

Afgelopen juli is het TU Delft Solar Boat Team iin Monaco wereldkampioen geworden. Ze zijn daarmee het eerste Nederlandse team dat met een zonneboot op open zee heeft geracet. Tijdens de wedstrijd hebben ze niet alleen andere zonneboten verslagen, maar ook elektrische speedboten.

Dit jaar gaan de studenten een uitdaging aan in de Solar Sport One competitie. Er is een nieuwe klasse gevormd in een van de oudste en meest prestigieuze wedstrijden voor zonneboten in Europa. “Met deze wedstrijd willen we laten zien dat wij als studenten op het hoogste niveau kunnen presteren”, aldus Team Manager Lena de Rouw

De competitie bestaat uit verschillende onderdelen, variërend van slalom, endurance en sprintraces in Nederland en Monaco. Om te winnen moeten de studenten gemiddeld de snelste tijd neerzetten bij alle twintig onderdelen. Dit zal een lastige opgave zijn, aangezien het team racet tegen studententeams, bedrijven én particulieren. Team Manager Lena: “We zullen verschillende innovatieve technieken, zoals draagvleugels, zo goed mogelijk inzetten. We gaan er alles aan doen om te winnen.”

Varen zonder vervuiling

De zestien grootste schepen hebben meer uitstoot dan alle auto’s wereldwijd. De studenten denken dat er in de maritieme wereld nog heel wat winst te behalen valt op dit gebied. Het TU Delft Solar Boat Team zet zich sinds de oprichting in 2005 in om de maritieme sector te inspireren om te verduurzamen. Dit doen ze door een boot te bouwen die zo zuinig mogelijk met de opgewekte energie omgaat. Lena: “Als jonge ingenieurs voelen wij de verantwoordelijkheid om groene innovatie te realiseren. Door een boot te bouwen die op puur zonne-energie vaart laten we zien dat een duurzame toekomst nu al mogelijk is.”

Tien jaar innovatie

Tien jaar geleden zijn de Delftse studenten gestart om draagvleugels, meestal hydrofoils genoemd, te plaatsen onder hun boot. Net als bij een vliegtuig, zorgen de vleugels ervoor dat de boot boven het water vliegt. Op cruisesnelheid komt de volledige romp uit het water. Hierdoor verlaagt de weerstand onderwater drastisch en is er minder energie nodig om nog harder te gaan. De boot vaart bij een gemiddelde snelheid van 35 kilometer per uur op het vermogen van een waterkoker. Team Manager Lena: “Door samen te werken kunnen we varen naar een zonnige toekomst!”

TU Delft Solar Boat Team 2016 vliegend TU Delft Solar Boat Team 2016 vliegend
Solar Boat 2018-monaco Solar Boat 2018-monaco