'STERKE YERKE' CHRIS SCHWEIGMANN OVERLEDEN

Avonturier zeilde met vriendengroep op vlot naar Bonaire

LEEUWARDEN- Op 4 november is Chris Schweigmann op 65 jarige leeftijd na een korte ziekte overleden. Chris was een van de oprichters en bemanningsleden van de legendarische Friese vlotten Sterke Yerke I, II en III en mede initiatiefnemer van het nieuwe project, Sterke Yerke IV, waarmee wij de jeugd willen enthousiasmeren om de gigantische plastic vervuiling onder de aandacht te brengen en aan te pakken. In het voorjaar van 2020 worden deze plannen gepresenteerd.

Het verhaal van de Sterke Yerke begint in 1974 als een vriendengroep uit de Friese hoofdstad Leeuwarden besluit een vlot te bouwen.

Met deze eerste Yerke worden de Friese meren en de Waddenzee bevaren en zelfs een helaas vergeefse poging gedaan om Engeland te bereiken. Op de Noordzee wordt schipbreuk geleden. Als er in 1976 een tweede Yerke is gebouwd, wordt met dit vlot inderdaad Engeland bereikt, met als hoogtepunt de stoere Sterke Yerke II voor de Londense Tower Bridge.

In 1978 ontstaat het plan een derde Yerke te bouwen om hiermee de Atlantische Oceaan te bedwingen en naar Curaçao te varen. Onderweg zal onderzoek verricht worden om de vervuiling van de olie in de zee aan te tonen.

Op 1 augustus 1979 vertrekken bemanningsleden Guus en Chris Schweigmann, Leo van der Ploeg en Frits Riemersma vanuit de haven van Harlingen om na 59 dagen een tussenstop te maken op de Canarische eilanden.

Op 25 oktober wordt aan de definitieve oversteek naar Curaçao begonnen, een tocht die in de nacht van 14 op 15 december na 137 dagen dramatisch eindigt op de rotskust van Bonaire, slechts 60 mijl voor het einddoel Curaçao.

Vorig jaar zijn Chris, Frits en Guus nog op Bonaire onderscheiden door Gezaghebber Edison Rijna . Zij waren samen met de andere Yerkes om het daar aanwezige Sterke Yerke monument te restaureren.

Chris zijn laatste (vaar)tocht zal beginnen op 8 november rond 11.30 uur wanneer hij door de bemanning van de Yerke’s op een praam van zijn huis aan de Nylânsdyk in Leeuwarden naar (crematorium) Andringastate in Marsum zal worden gevaren.

Op 14 december zal er bij het monument op Bonaire een herdenking plaatsvinden, het is dan exact 40 jaar geleden dat de Yerke III daar op de rotsen liep.

Foto’s : Sterke Yerke

3689891_1_org 3689891_1_org