STRIJD EN GEZELLIGHEID TIJDENS LANGWEER COLD RACE + video

Team Zeg maar Groningen wint voor derde maal

LANGWEER- Langweer deed afgelopen weekend zijn naam als zeilmekka weer eer aan. Voor de vierde keer op rij werd hier met een record aantal van ruim 250 deelnemers de spectaculaire Langweer Cold Race gevaren.

De Langweer Cold Race  is de afsluiter van het zeilseizoen en trekt ieder jaar ervaren en onervaren zeilers uit het gehele land. In totaal werden 48 races gezeild in de door Ottenhome beschikbaar gestelde Valken. De zeilwedstrijd, waarbij protesten niet door de wedstrijdleiding, maar met een biertje in de kroeg worden beslecht, is ieder jaar binnen enkele dagen volgeboekt.

De 64 teams die zaterdag aan de start verschenen voor de strijd om de felbegeerde bokaal kregen het niet cadeau. Met stevige buien en windvlagen van 30 knopen over het dek moest hard worden gewerkt om boot en bemanning heel over de finishlijn te krijgen. Op zondag waren met een zonnetje en windkracht 3 de omstandigheden een stuk aangenamer. Het team ‘Zeg maar Groningen’ werd zondag middag voor de derde maal gekroond tot winnaar van de race. ’’Het was dit jaar lastiger dan andere jaren, het niveau van de zeilers wordt onmiskenbaar hoger en daarom smaakt deze overwinning extra zoet,” aldus de winnaars.

Horeca

Het gemêleerde deelnemersveld, variërend van doorwinterde wedstrijdzeilers, jaarclubs, vriendengroepen tot gezinnen met kinderen, werd door de gezamenlijke horeca van Langweer warm onthaald. De Friese gezelligheid is een belangrijke succesfactor van het evenement.

De volgende Langweer Cold Race wordt gehouden op 6, 7 en 8 november 2020. Inschrijven kan op de website www.langweercoldrace.nl

Fotografie Jasper van Staveren

Langweer Cold Race 2019-3823 Langweer Cold Race 2019-3823