KNRM KERSTBRODEN VOOR ZEEVARENDEN

IJMUIDEN- Het hele jaar door komen de vrijwillige reddingbootbemanningen van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) in de ankergebieden voor de Hollandse kust.

Meestal om zieken en gewonden van boord te halen. Afgelopen dagen combineerden de IJmuidense, Scheveningse, Katwijkse, en Hoekse redders hun laatste oefening van het jaar met het uitdelen van kerstbroden bij voor anker liggende schepen. Zeeuwse reders uit Neeltje Jans en Westkapelle doen dit aankomende dinsdag.

De zeevarenden die aan boord van ankerliggers verblijven, is het niet gegeven om Kerst in familiekring te vieren. Ze liggen soms weken te wachten op lading voor de Nederlandse kust en dat betekent dat ze tijdens Kerst ver van huis zijn, zonder hun dierbaren. Om wat afleiding te organiseren hebben de vrijwilligers van de KNRM hun wekelijkse oefentocht gecombineerd met het bezorgen van kersbroden en de daarbij behorende wenskaarten, gemaakt door kinderen van de lokale basisschool.

Uit voorgaande jaren wisten de vrijwilligers, dat de kerstbroden, beschikbaar gesteld door lokale bakkers, enthousiast worden ontvangen door de bemanningsleden van de voor anker liggende schepen. En dat betekent voor beide partijen een goed begin van kerstdagen!

1912_TAN9700 1912_TAN9700
1912_UAN2191 1912_UAN2191